SLIK SOVER DU BEDRE

Den siste tiden har jeg faktisk slitt litt med å sove, så jeg har hentet frem de tipsene jeg vet funker for å få kontroll på nattesøvnen. Jeg har aldri hatt problemer med dette sånn egentlig, men etter at jerg flyttet inn i den nye leiligheten tror jeg faktisk ikke at jeg har hatt en eneste natt med sånn skikkelig god søvn. Om det er irriterende? Oh yes! Jeg blir snart halvgal.. Så siden jeg allerede har laget en liten notis til meg selv om ting jeg må huske på om kveldene fremover, tenkte jeg at det kunne være en nytting ting å dele med dere også? En en god natts søvn er jo så viktig!

Unngå lys: jeg har aldri brukt rullegardin sånn egentlig, og alltid vært fan av å våkne til et lyst rom. Men i tiden fremover må jeg prøve å unngå nettopp dette, og gjøre rommet mitt helt mørkt. Det sies at hvis rommet du sover i er mørkt og kjølig, så skal det hjelpe veldig på søvnen. Mitt soverom er jo malt i en dyp blåfarge, så der blir det mørkt som svarte natta når gardinene lukkes.

Ro ned på kveldstid: det er viktig å ta det med ro før du skal sove, da spesielt de to siste timene før du kryper til sengs. Her må jeg bli mye flinkere selv, jeg har nemlig en greie med å bli både gira og ekstremt kreativ når kvelden kommer. Da får jeg bare lyst å jobbe, skrive og er så motivert at det bobler i meg. Håpløst! Fremover skal iPhonen settes på nattmodus en halvtime før jeg hopper i seng, og ikke røres før jeg våkner neste morgen. Det samme med laptopen, den er akkurat like ille. Det å la hodet få hvile seg og la kroppen bli avslappet når man hopper til sengs, er veldig lurt for å bli fortere trøtt.

Ikke se på klokka: hvis du er som meg, at du sjekker klokka hver eneste gang du våkner, vet du hvor stresset man blir av nettopp det. Hvor lenge har jeg sovet? Hvor mange timer er det til jeg skal stå opp? Fanken, nå mååå jeg sovne assa! Slike ting begynner å kverne i hodet med en eneste gang.. Og hva skjer da? Jeg får helt angst, blir stressa av at jeg ikke får sove og vrir meg garantert i fustrasjon den neste timen også... Haha! Så, snu vekkerklokka "feil" vei eller legg telefonen din i nattbordsskuffa - så slipper du å stresse seg selv unødvendig opp.



Leggerutiner: yes, her er jeg faktisk flink! Jeg legger meg sjeldent senere enn 23.00 i ukedagene, rett og slett fordi jeg er avhengig av mye søvn for å fungere dagen etter. Leggerutiner er altså ikke bare for kids! En jevn døgnrytme er en veldig fin ting for alle som sliter med søvnen. Om du legger deg og står opp til omtrent samme tid hver dag, vil det bli automatisk bli lettere å sovne om kvelden og stå opp om morgenen.

Stå opp: får du ikke sove, stå opp! Gå ut av soverommet, les litt i en bok og bare ta deg en liten ti-minutters. Ikke legg deg tilbake i senga før du er søvnig, da fører det bare til mer irritasjon og fustrasjon.

Unngå mobilen i senga: rekk opp hånda alle som føler seg truffet her? Haha! Jeg har alltid med meg iPhonen inn i senga, og blir liggende å scrolle, sende snapchats, svare på meldinger og lese nettaviser i en liten evighet. Og det er så dumt at jeg blir helt oppgitt over meg selv bare jeg skriver om det! Sist i går lå jeg å snappet til halv ett på kvelden, og lo meg ihjel av en alt for morsom samtale jeg hadde gående. Nei, bare nei! Fremover må jeg være streng med meg selv, og legge bort iPhonen så fort jeg tramper inn på soverommet. Ikke bare blir jeg alt for glad og gira av å holde på sånn, jeg blir også ultravåken av å ha det lysende displayet oppi ansiktet mitt. Skjerpings her, altså!

Ha det kaldt på soverommet: frisk luft er superdigg på soverommet! Pakk deg godt under dyna, og ha vinduet oppe - slik at luften du sover i er kjølig og frisk. Vi mennesker sover best når det er stille, kaldt og mørkt.

2

   Z z z Z z z z z     

14 kommentarer

Martine Ellefsen

26.10.2016 kl.20:45

Her var det mange gode tips :)

Kristina Andersen

26.10.2016 kl.21:42

Martine Ellefsen: Så fint det falt i smak :D

26.10.2016 kl.20:55

Mange gode og riktige tips.

Martine

26.10.2016 kl.23:11

Jeg har et lite tips til deg. Last ned "f.lux" til macen din. Det er akkurat det samme som nattmodus på iphonen. Appen er helt genial, du stiller inn når du skal stå opp også vil skjermen bli gradevis mer og mer orange utover kvelden som igjen hjelper deg å bli trøtt!

LH

27.10.2016 kl.00:29

Du kan forsøke å sette på noe som heter ASMR, dette kan du søke opp på youtube. Alle opplever ikke asmr, men de fleste innrømmer at det likevel er veldig avslappende :) Finn en ASMR video, skru ned lyset på mobilen og se om det får deg avslappet. :)

Kristina Andersen

27.10.2016 kl.12:30

LH: Oi, så spennende! Det skal jeg sjekke ut :)

Kristin

27.10.2016 kl.11:08

Fine tips :-) Jeg har vært avhengig av wake up-light i flere år, da kan man jo både sove i et mørkt rom og våkne i et lyst :D Hater å føle at jeg står opp midt på natten når klokken er 6-7.. Bruker også sleep cycle-appen som en ekstra vekkerklokke, da den skal vekke deg i den letteste søvnen i tillegg til at man får en slags "oversikt" over søvnen sin. Ikke akkurat tips for å sove bedre, men heller for å gjøre det lettere å stå opp! (selv om jeg har inntrykk av at du spretter opp om morgenen uten de største problemene uansett :-))

Hanne

27.10.2016 kl.11:44

Leste den inatt... halv to eller noe...på mobilen... i senga😂

Kristina Andersen

27.10.2016 kl.12:29

Hanne: HAHA! Hanne, da!!

Silje

27.10.2016 kl.12:13

Tips: Legg mobilen på stua om natten og skru den på flymodus! Alarmen fungerer uansett og det blir lettere å stå opp fordi du må løpe ut av soverommet or å skru den av! :-)

Kristina Andersen

27.10.2016 kl.12:29

Silje: Supersmart tips! :D

Hilde Ljøkjell

27.10.2016 kl.13:56

Sliter du med å sovne også? Om så,sett på rolig musikk,veldig lavt, så du må konsentrere deg for å høre.. Det med oppvåkning,mareritt heeele tiden,kan jeg ikke hjelpe med :/ har prøvd alt selv,men har ikke sovet ordentlig på 10år..men det med musikken kan hjelpe på å sovne iallefall :) (tips til musikk: soundtracks-titanic..iallefall bare rolige melodier)

27.10.2016 kl.16:58

Flymodus?! Nei og nei, telefonen er på lyd. Og ikke brukt etter 22 på kvelden, men om det er noe så skal jeg nås. Vil ikke vite om noen i familiens dødsfall eller ulykke morgen etter... Men når man jobber skift så lager man seg rutiner, kan ikke legge seg likt hver kveld.... sånn som du som er hjemme hver dag...

CassandraLysgard

15.11.2016 kl.22:03

Mange gode tips her. :-)

Sliter med nattessøvnen selv så burde prøve de ut. :)

Skriv en ny kommentar

hits