En matdag i bilder

Jeg har ftt flere sprsml om jeg ikke kan dele en typisk matdag for meg i bilder. Og det er klart jeg kan! Jeg er et skikkelig vanemenneske nr det kommer til nettopp kosthold. La meg ta et eksempel! Forrige uke hadde jeg ovnsbakt laks med grnnsaker til middag hele fire dager p rad.... Haha! Uansett, her kommer som etterspurt en typisk matdag for meg i bilder :-) Jeg vil ogs legge til at jeg er fult klart over at jeg ikke er en kostholdsekspert, og jeg teller heller ikke kalorier hvis dere lurer p det. Jeg spiser nr jeg er sulten og stopper nr jeg er mett, simple as that!



- frokost -

I ukedagene har jeg alltid havregrt til frokost. Alltid! Det er noe av det beste jeg vet, samtidig som det er enkelt. Og jeg lager den alltid p skummelt melk, da det er hundre ganger bedre enn vann. Som topping har jeg sukrin og kanel :-) Den siste tiden har jeg byttet ut den vanlige havregrynen med havremel, og serist - det m dere virkelig prve! Havregrten fr da en helt annen konsistens, den blir skikkelig kremete og digg. Mmmm!

- lunsj -

Til lunsj varierer det veldig hva jeg spiser, alt ettersom hvor god tid jeg har. Men jeg er nye p f i meg godt med proteiner, da jeg spiser lunsj rett etter trening. I disse dager har jeg en skikkelig hype p knekkebrd med bltkokte egg. Ah, det er s godt! Og med en skyr ved siden av, samt et stort glass med sitronvann, er dette for meg den perfekte lunsjen!

- middag -

Jeg har nettopp blitt flink til lage meg middager, og merker s utrolig forskjell etter at jeg begynte ta dette litt mer serist. Stsuget er helt borte, og jeg har en energi som holder seg stabil gjennom hele dagen. Middag er s viktig! Og jeg skal definitivt fortsette i denne gode vanen fremover. Favoritten akkurat n er laks, med ovnsbakte grnnsaker ved siden av.

- kveldsmat -

Mitt absolutt favorittmltid, er definitivt kveldsmaten. Det er noe med lage seg noe ordentlig digg spise, synke ned i sofaen og bare kose seg med et godt mltid etter en lang dag. Jeg er veldig glad i smoothie til kvelds, og tar det gjerne over i en bolle for lage meg en smoothiebowl, toppet med hakkede mandler og enda litt br. Favoritten min er laget av en boks mager kesam, 200 g frosne blbr, en neve spinat og litt sukkerfri saft. S enkelt, og s godt!



- snacks og etter trening -

Snacks er det klart man m ha i lpet av dagen! Hver eneste kveld lager jeg meg en stor kopp med te, og samt et fristende fruktfat. Jordbr og vannmelon er definitivt favoritten for tiden! N gleder jeg meg bare til de norske jordbrene inntar butikken, for de er det virkelig ingenting som slr! Etter trening har jeg ogs alltid en liten "snacks" fr jeg drar hjem for spise lunsj, som bestr av en stor proteinshake og en liten eske med rosiner. Det er viktig med raskt pfyll etter en tung kt!


S, dette var en typisk matdag for meg! Hvis du har noen gode og sunne middagsoppskrifter p lur, s m du gjerne dele i kommentarfeltet. Det er jo s kjekt kunne inspirere og motivere hverandre

36 kommentarer

JS

26.05.2015 kl.07:52

Hadde jeg spist s lite, ikke minst s lite til kveldsmat hadde jeg vrt en sylfide... Hvor ofte spiser er en "typisk matdag"? alts har du mye "avvik" ? ;)

Ingrid

26.05.2015 kl.09:27

Hei! :-) Kan jeg f lov til sprre hvor mange gram/dl havregryn du bruker? Leser overalt at en "normal" porsjon havregrt inneholder rundt 40 gram havregryn, men jeg syns det er aaaltfor lite. Er det bare meg??? :-)

Eeeelsker bloggen din forressten!

Kristina Andersen

26.05.2015 kl.09:54

Ingrid: Helt enig i at det er alt for lite. Jeg har 60 gram i en bolle, snn cirka :) Koselig hre at du liker bloggen min, Ingrid :D Ha en super tirsdag!

Kristina Andersen

26.05.2015 kl.09:55

JS: Lite? Dette er ikke lite :) Jeg har ikke "avvik" (?) n, da jeg har full fokus p kostholdet. Hadde du spurt meg for to uker siden, hadde det derimot vrt "avvik" annenhver dag :)

Karina

26.05.2015 kl.10:03

Har du slutta helt med pepsi max? Flink isfall!

Kristina Andersen

26.05.2015 kl.10:06

Karina: Prver holde meg unna i ukedagene, ja :) Men om det alltid gr, det er en annen sak :p Drikker forresten ikke pepsi max lengre. Men Cola Zeroooo :D

Maria U

26.05.2015 kl.10:40

Javregrt av havremel er s godt! :D Babymat, men still :P

Hana

26.05.2015 kl.10:43

JS: Er du klar over hvor stappmett man blir av en HEL boks kesam mager? I tillegg har hun br og mandler (mandler = mye bra kalorier i en neve!).

Jeg har i lpet av hsten endret kosthold totalt, og merket vanvittig forskjell p treningsresultater (ned 10kg fett, opp 1kg muslker, ned 18cm i midjen!). Nr man spiser riktig, og man merker resultater p trening, ja da trener man mer ogs. En virkelig god sirkel!

N har jeg vrt i en intens eksamensperiode med altfor lite tid og ork til tenke over hva jeg putter i meg, og jeg orker s lite p trening. Utrolig hvor fort man merker forskjell.. S til dere som sliter med fremgang, tenk over hva du putter i deg! :)

Tale

26.05.2015 kl.10:43

Jeg har ogs dilla p egg for tiden, det er s digg p knekkebrd!

Jeg har egentlig aldri vrt noe glad i fisk, men har vendt meg til det n :) En middag som ofte gr igjen hos meg er:

- Laks

- 1ss soyasaus, 1 ss teriyakisaus, ingefr, chili og sesamfr (pr. laksefilet)

- Mango, avokado, cherrytomater, agurk og fetaost

1. riv ingefr, kutt chili i sm biter, bland det med soyasaus, teriyaki og sesamfr og hell det over laksen, str gjerne over litt mer sesamfr. Stek i ovn p 200 grader til laksen er ferdig.

2. Skjr ingrediensene til salaten og bland inn fetaost ( om man liker det)

3. NYT

Kan ogs serveres med ris/quinoa/Byggris ol. ved siden av, men jeg synes ikke det er ndvendig :)

Kristina Andersen

26.05.2015 kl.10:45

Tale: Mums, dette s jo skikkelig digg ut! Takk for tips, det skal jeg uten tvil prve ut :D

Marie

26.05.2015 kl.11:11

Det siste bildet var prikk lik et fra i fjor sommer:) ser sykt godt ut da:)

Kristin H. G.

26.05.2015 kl.11:48

Inspirerende matbilder, fint se p :-)

Min ultimate havregrt bestr av: ca 25 gram havregryn, 25 gram havremel (eller 20/20, dette blir mektige saker, haha), kokt p melk, IKKE SKUMMET MELK, du m ha litt fett oppi, med vaniljepulver og stevia vanilje, deretter pleier jeg legge til ett egg p slutten av koketiden, og nr det er ferdig, rrer jeg inn 10-20 gram vaniljeproteinpulver. Og topper det med ulike ting, men f.eks. cashewsmr, eple og kanel, er jo en sikker vinner :-)

I den settingen blir 40-50 gram havregryn helt innafor, nr du legger til nringsrike ting, og magen klarer mye bedre holde p maten. Havregrten inneholder plutselig mellom 5-600 kcal, noe aktive jenter trenger ;-)

Miriam

26.05.2015 kl.12:07

Jeg koker havregrten med soyavaniljemelk, det er s nums. Selv hater jeg middag, og spiser gjerne 3/4 av kaloriinntaket mitt fr klokken 12 :P Jeg viste ikke at det gikk an koke grten p havremel, s det skal jeg prve i morgen ! :) Ha en fin dag! :)

trnderfrue

26.05.2015 kl.12:32

Jeg elsker bloggen din :)

ha en fin dag vidre :)

JS

26.05.2015 kl.12:33

ok, siden det n ble en diskusjon av om dette er lite mat eller ikke. La jeg alt inn i en kostholdskalkulator, mtte ta ca ml. For eksempel.1 dl skummet melk, 10 gr ntter eks. Og da kom jeg p ca 1600 kcal. Er det mye eller lite? Hvis du trener i tillegg? og noen ganger ogs to ganger til dagen?

Marianne

26.05.2015 kl.12:52

Hei kristina :-) jeg er ikke vant med havregrt, s kan du fortelle meg oppskriften ? Til den med mel og ikke gryn :D hilsen trofast leser <3

Kristina Andersen

26.05.2015 kl.12:57

Marianne: Det er bare melk og havrgryn i en gryte, ikke noe hokkuspokkus :) Tilsett nsket mengde havregryn og melk i en bolle, kok opp og server <3

Kristina Andersen

26.05.2015 kl.12:58

JS: Du la faktisk hele kostholdet mitt inn i en kostholdskalkulator? Herreminhatt! :p

Andrea

26.05.2015 kl.13:37

NAM! takk for tips!! Et fint kosthold det der!

Jeg har begynt i det siste koke havregrten, men p slutten av koketiden s tar jeg oppi en eggehvite! (evt 2 hvis man har mye havregryn) det er s godt!! rr godt og den blir s kremete og god! og man fr i seg litt proteiner :)

Jeg skal lage havregrt p havremel som du anbefaler, det hrtes skikkelig godt ut!

ha en fin dag! :)

26.05.2015 kl.13:55

Det du la ut ja, null stress det! Nr det ble en diskusjon p mengde, s hvorfor ikke? Jeg flger selv et kostholdsopplegg fra strong body n, s dette med mengde mat lite/mye er noe jeg synes er super intr.

lillebenedikte

26.05.2015 kl.13:56

h, gir masse inspo til gidde lage mat! Husk bare at kvinner og barn ikke brude spise laks mer enn 10 ganger i uka. N kna jeg ikke huske hvor jeg leste det, men om du sker det opp finner du det nokk sikkert. Det har noe med noen stoffer den inneholder, som vi og barn produserer mye av selv, mer enn menn, som i store mengder kan vre giftig. Og det stoffet inneholder laksen! :)

Gunnhild

26.05.2015 kl.14:00

Unnskyld meg, JS. Du kan umulig kalkulere kaloriene hennes nr hun ikke har oppgitt mengder av de ulike mltidene. Kostholdet til Kristina virker jo faktisk fornuftig, og inneholder alle viktige makronringsstoffer. Dersom hun spiser intuitivt mengdemessig trenger du ikke bekymre deg for om det er for lite - da sier kroppen i fra om den trenger mer/mindre energi (En naturlig mekanisme som ofte delegger om man tvinger kroppen til ligge p et "fixed" kaloriniv. Noe som ogs kan forklare hvorfor mange som gr p diett ender opp med legge p seg etter endt diett - de har svekket kroppens naturlige sulthets/metthetsfunksjoner, og ender opp med spise utover sitt naturlige kaloribehov). Livsstil > Diett :)

Synes dette er en god og sunn kostholdstilnrming, Kristina, og setter pris p at du ikke oppgir kalorimengder og andre restriksjoner :)

June

26.05.2015 kl.14:05

JS: det er faktisk stor forskjell p hva som er lite/mye mat for en person! det som er lite for deg kan vre mye for andre. hun har mye nringsrik mat, noe som gjr at man blir mettere og holder p metthetsflelsen lengre.

Synes matdagen din ser veldig digg ut Kristina, jeg skal teste ut kveldsmaten din ikveld tenker jeg :D

LH

26.05.2015 kl.14:19

JS: 1600 kcal om dagen er ikke for lite, men man kan ikke bare tenke kcal. Ta for eksempel laks, det er utrolig mettende pga det sunne fettet den inneholder. S har vi ogs egg, som er en kjempefin proteinkilde. Kristina gr nok ikke i farlig underskudd :)

Kristina Andersen

26.05.2015 kl.14:29

Gunnhild: <3

Jnna Sigrn

26.05.2015 kl.15:38

Sa koselig at du delte dette med oss :) Fikk noen fine ideer, som kveldsnacks med smoothie bowl!

Jeg spiser alltid havregrt til frokost, MEN, for a bli mer mett. Sa lager jeg den med 1/3 cup havregryn, 2/3 vann. Koker det sammen med lit kanel og vanilje stevia og nar den vanligvis skulle vrt ferdig, sa heller jeg uti 1,8dl egghviter og rre godt( snn at det ikke blir klomper) lar det koke lit og voila! Der har du en kjempe god og proteinrik og mettende havregrt ;)

Malin

26.05.2015 kl.16:51

Til frokost er jeg et skikkelig rutinemenneske, og spiser hver dag knennebrd med ost og grnnsaker. Utover dagen prver jeg variere litt. Jeg er s glad i stpotet jeg. En ny favoritt jeg nettopp har oppdaget, er stekt stpotet (i panne med olje til den blir spr). Ved siden av har jeg gjerne litt salat, spinat, egg eller et grovt rundstykke med avokado p. I havregrten bytter jeg ut ca 1 dl av vannet med soyamelk, i tillegg til ta en liten neve med hampfr, chifrd ol for ekstra nring. Chiafrd er fantastisk!

Det er jo i grunn kun fantasien som setter grenser til slutt :)

A

26.05.2015 kl.17:50

Hadde sultet i hel om jeg spiste s lite per dag, og jeg er mye tynnere enn Kristina. Enten er dette den perfekte dag som du ser for deg mens du egentlig har supermye avvik, eller s har hele forbrenningen din bremset opp fordi du spiser altfor lite! Du hadde sett ut som du gjorde om du spiste dette hver dag og trener som du gjr. Ikke bra. Drlig forbilde. Men s blokker du sikkert denne kommentaren eller vrir den om som s mange andre.

26.05.2015 kl.20:45

Er jo bare til se p kroppen hennes at hun ikke fr i seg for lite, hun ser bare fantastisk fin og sunn ut <3

Elenaa

26.05.2015 kl.21:11

W, fler meg s usunn nr jeg ser dette. Haha! Du spiser s lite og sunt! Flink da. :P

Et eksempel p min matdag:

Frokost: To brdskiver med makrell i tomat + et glass melk

Mellommltid: Melkerull

Lunsj: To brdskiver med ost eller blbrsyltety + et glass vann

Mellommltid: Banan

Middag: Hjemmelaget vegetarpizza + et glass vann

Carbs all the way. :P

Lisa D

26.05.2015 kl.22:13

Synes dette er et normalt sunt og variert kosthold. Du er flink Kristina, ikke rart du ser resultater :)

Forresten, dr av kommentaren til Elenaa over her, mellommltid: melkerull! S herlig rlig, haha :D

27.05.2015 kl.00:23

Til sammenligning spiser jeg (i underskudd):

Frokost: 50 g havregryn m/melk + to rugspr med to bltkokte egg

Lunsj: 250 g torsk med ris og brokkoli

Middag: 250 g karbonadedeig/laks/kylling med ris og grnnsaker

Kvelds: 250 g cottage cheese, 2 bltkokte egg p 2 rugspr + en neve med mandler

Dette er 2000 kcal nyaktig.

Syns du har et balansert kosthold. Spesielt hvis du prver g ned i vekt (noe jeg kun tror p grunnlag av at du trener relativt ofte + er restriktiv med snop etc, og det nrmer seg sommer!), s er det forstelig at du ligger i kcalunderskudd.

Kristina Andersen

27.05.2015 kl.07:19

Lisa D: HAHA! Lo av melkerull mellommltidet selv :D

Sissel

27.05.2015 kl.08:03

Haha det blir ALLTID storm i kommentarfeltet nr bloggere skriver om koksthold hvis det er i nrheten av sunt ;) At noen gidder bruke tid p regne ut hvor mye det kan komme p, noe jeg nekter tro blir 1600 uansett, viser jo bare at denne personen har litt for lite gjre. Det kan jo umulig vites utifra bildene om Kristina spiser 10 eller 30 mandler for eksempel ;) Dette er et eksempel p sunt kosthold og med frokost, lunsj, middag, kveldsmat, etter treningsmltid OG snacks s ser det ut som det gir Kristina akkurat den energien hun trenger for sine supre prestasjoner! St p Kristina du er hrlig!

Cathrine Lyster

27.05.2015 kl.22:08

Dette s jo utrolig spennende og godt ut! :)

Elise

27.05.2015 kl.22:19

Ser deilig ut, fine bilder! Prve med litt avokado p knekkebrdet med egg, supert godt og veldig sunt :)

Skriv en ny kommentar

hits