En matdag i bilder

Jeg har fått flere spørsmål om jeg ikke kan dele en typisk matdag for meg i bilder. Og det er klart jeg kan! Jeg er et skikkelig vanemenneske når det kommer til nettopp kosthold. La meg ta et eksempel! Forrige uke hadde jeg ovnsbakt laks med grønnsaker til middag hele fire dager på rad.... Haha! Uansett, her kommer som etterspurt en typisk matdag for meg i bilder :-) Jeg vil også legge til at jeg er fult klart over at jeg ikke er en kostholdsekspert, og jeg teller heller ikke kalorier hvis dere lurer på det. Jeg spiser når jeg er sulten og stopper når jeg er mett, simple as that!



- frokost -

I ukedagene har jeg alltid havregrøt til frokost. Alltid! Det er noe av det beste jeg vet, samtidig som det er enkelt. Og jeg lager den alltid på skummelt melk, da det er hundre ganger bedre enn vann. Som topping har jeg sukrin og kanel :-) Den siste tiden har jeg byttet ut den vanlige havregrynen med havremel, og seriøst - det må dere virkelig prøve! Havregrøten får da en helt annen konsistens, den blir skikkelig kremete og digg. Mmmm!

 - lunsj -

Til lunsj varierer det veldig hva jeg spiser, alt ettersom hvor god tid jeg har. Men jeg er nøye på å få i meg godt med proteiner, da jeg spiser lunsj rett etter trening. I disse dager har jeg en skikkelig hype på knekkebrød med bløtkokte egg. Ah, det er så godt! Og med en skyr ved siden av, samt et stort glass med sitronvann, er dette for meg den perfekte lunsjen!

 - middag -

Jeg har nettopp blitt flink til å lage meg middager, og merker så utrolig forskjell etter at jeg begynte å ta dette litt mer seriøst. Søtsuget er helt borte, og jeg har en energi som holder seg stabil gjennom hele dagen. Middag er så viktig! Og jeg skal definitivt fortsette i denne gode vanen fremover. Favoritten akkurat nå er laks, med ovnsbakte grønnsaker ved siden av.

 - kveldsmat -

Mitt absolutt favorittmåltid, er definitivt kveldsmaten. Det er noe med å lage seg noe ordentlig digg å spise, synke ned i sofaen og bare kose seg med et godt måltid etter en lang dag. Jeg er veldig glad i smoothie til kvelds, og tar det gjerne over i en bolle for å lage meg en smoothiebowl, toppet med hakkede mandler og enda litt bær. Favoritten min er laget av en boks mager kesam, 200 g frosne blåbær, en neve spinat og litt sukkerfri saft. Så enkelt, og så godt!



- snacks og etter trening -

Snacks er det klart man må ha i løpet av dagen! Hver eneste kveld lager jeg meg en stor kopp med te, og samt et fristende fruktfat. Jordbær og vannmelon er definitivt favoritten for tiden! Nå gleder jeg meg bare til de norske jordbærene inntar butikken, for de er det virkelig ingenting som slår! Etter trening har jeg også alltid en liten "snacks" før jeg drar hjem for å spise lunsj, som består av en stor proteinshake og en liten eske med rosiner. Det er viktig med raskt påfyll etter en tung økt!


Så, dette var en typisk matdag for meg! Hvis du har noen gode og sunne middagsoppskrifter på lur, så må du gjerne dele i kommentarfeltet. Det er jo så kjekt å kunne inspirere og motivere hverandre

36 kommentarer

JS

26.05.2015 kl.07:52

Hadde jeg spist så lite, ikke minst så lite til kveldsmat hadde jeg vært en sylfide... Hvor ofte spiser er en "typisk matdag"? altså har du mye "avvik" ? ;)

Ingrid

26.05.2015 kl.09:27

Hei! :-) Kan jeg få lov til å spørre hvor mange gram/dl havregryn du bruker? Leser overalt at en "normal" porsjon havregrøt inneholder rundt 40 gram havregryn, men jeg syns det er aaaltfor lite. Er det bare meg??? :-)

Eeeelsker bloggen din forressten!

Kristina Andersen

26.05.2015 kl.09:54

Ingrid: Helt enig i at det er alt for lite. Jeg har 60 gram i en bolle, sånn cirka :) Koselig å høre at du liker bloggen min, Ingrid :D Ha en super tirsdag!

Kristina Andersen

26.05.2015 kl.09:55

JS: Lite? Dette er ikke lite :) Jeg har ikke "avvik" (?) nå, da jeg har full fokus på kostholdet. Hadde du spurt meg for to uker siden, hadde det derimot vært "avvik" annenhver dag :)

Karina

26.05.2015 kl.10:03

Har du slutta helt med pepsi max? Flink isåfall!

Kristina Andersen

26.05.2015 kl.10:06

Karina: Prøver å holde meg unna i ukedagene, ja :) Men om det alltid går, det er en annen sak :p Drikker forresten ikke pepsi max lengre. Men Cola Zeroooo :D

Maria U

26.05.2015 kl.10:40

Javregrøt av havremel er såååå godt! :D Babymat, men still :P

Hana

26.05.2015 kl.10:43

JS: Er du klar over hvor stappmett man blir av en HEL boks kesam mager? I tillegg har hun bær og mandler (mandler = mye bra kalorier i en neve!).

Jeg har i løpet av høsten endret kosthold totalt, og merket vanvittig forskjell på treningsresultater (ned 10kg fett, opp 1kg muslker, ned 18cm i midjen!). Når man spiser riktig, og man merker resultater på trening, ja da trener man mer også. En virkelig god sirkel!

Nå har jeg vært i en intens eksamensperiode med altfor lite tid og ork til å tenke over hva jeg putter i meg, og jeg orker sååå lite på trening. Utrolig hvor fort man merker forskjell.. Så til dere som sliter med fremgang, tenk over hva du putter i deg! :)

Tale

26.05.2015 kl.10:43

Jeg har også dilla på egg for tiden, det er så digg på knekkebrød!

Jeg har egentlig aldri vært noe glad i fisk, men har vendt meg til det nå :) En middag som ofte går igjen hos meg er:

- Laks

- 1ss soyasaus, 1 ss teriyakisaus, ingefær, chili og sesamfrø (pr. laksefilet)

- Mango, avokado, cherrytomater, agurk og fetaost

1. riv ingefær, kutt chili i små biter, bland det med soyasaus, teriyaki og sesamfrø og hell det over laksen, strø gjerne over litt mer sesamfrø. Stek i ovn på 200 grader til laksen er ferdig.

2. Skjær ingrediensene til salaten og bland inn fetaost ( om man liker det)

3. NYT

Kan også serveres med ris/quinoa/Byggris ol. ved siden av, men jeg synes ikke det er nødvendig :)

Kristina Andersen

26.05.2015 kl.10:45

Tale: Mums, dette så jo skikkelig digg ut! Takk for tips, det skal jeg uten tvil prøve ut :D

Marie

26.05.2015 kl.11:11

Det siste bildet var prikk lik et fra i fjor sommer:) ser sykt godt ut da:)

Kristin H. G.

26.05.2015 kl.11:48

Inspirerende matbilder, fint å se på :-)

Min ultimate havregrøt består av: ca 25 gram havregryn, 25 gram havremel (eller 20/20, dette blir mektige saker, haha), kokt på melk, IKKE SKUMMET MELK, du må ha litt fett oppi, med vaniljepulver og stevia vanilje, deretter pleier jeg å legge til ett egg på slutten av koketiden, og når det er ferdig, rører jeg inn 10-20 gram vaniljeproteinpulver. Og topper det med ulike ting, men f.eks. cashewsmør, eple og kanel, er jo en sikker vinner :-)

I den settingen blir 40-50 gram havregryn helt innafor, når du legger til næringsrike ting, og magen klarer mye bedre å holde på maten. Havregrøten inneholder plutselig mellom 5-600 kcal, noe aktive jenter trenger ;-)

Miriam

26.05.2015 kl.12:07

Jeg koker havregrøten med soyavaniljemelk, det er så nums. Selv hater jeg middag, og spiser gjerne 3/4 av kaloriinntaket mitt før klokken 12 :P Jeg viste ikke at det gikk an å koke grøten på havremel, så det skal jeg prøve i morgen ! :) Ha en fin dag! :)

trønderfrue

26.05.2015 kl.12:32

Jeg elsker bloggen din :)

ha en fin dag vidre :)

JS

26.05.2015 kl.12:33

ok, siden det nå ble en diskusjon av om dette er lite mat eller ikke. La jeg alt inn i en kostholdskalkulator, måtte ta ca mål. For eksempel.1 dl skummet melk, 10 gr nøtter eks. Og da kom jeg på ca 1600 kcal. Er det mye eller lite? Hvis du trener i tillegg? og noen ganger også to ganger til dagen?

Marianne

26.05.2015 kl.12:52

Hei kristina :-) jeg er ikke vant med havregrøt, så kan du fortelle meg oppskriften ? Til den med mel og ikke gryn :D hilsen trofast leser <3

Kristina Andersen

26.05.2015 kl.12:57

Marianne: Det er bare melk og havrgryn i en gryte, ikke noe hokkuspokkus :) Tilsett ønsket mengde havregryn og melk i en bolle, kok opp og server <3

Kristina Andersen

26.05.2015 kl.12:58

JS: Du la faktisk hele kostholdet mitt inn i en kostholdskalkulator? Herreminhatt! :p

Andrea

26.05.2015 kl.13:37

NAM! takk for tips!! Et fint kosthold det der!

Jeg har begynt i det siste å koke havregrøten, men på slutten av koketiden så tar jeg oppi en eggehvite! (evt 2 hvis man har mye havregryn) det er såå godt!! rør godt og den blir såå kremete og god! og man får i seg litt proteiner :)

Jeg skal lage havregrøt på havremel som du anbefaler, det hørtes skikkelig godt ut!

ha en fin dag! :)

26.05.2015 kl.13:55

Det du la ut ja, null stress det! Når det ble en diskusjon på mengde, så hvorfor ikke? Jeg følger selv et kostholdsopplegg fra strong body nå, så dette med mengde mat lite/mye er noe jeg synes er super intr.

lillebenedikte

26.05.2015 kl.13:56

Åh, gir masse inspo til å gidde å lage mat! Husk bare at kvinner og barn ikke brude spise laks mer enn 10 ganger i uka. Nå kna jeg ikke huske hvor jeg leste det, men om du sker det opp finner du det nokk sikkert. Det har noe med noen stoffer den inneholder, som vi og barn produserer mye av selv, mer enn menn, som i store mengder kan være giftig. Og det stoffet inneholder laksen! :)

Gunnhild

26.05.2015 kl.14:00

Unnskyld meg, JS. Du kan umulig kalkulere kaloriene hennes når hun ikke har oppgitt mengder av de ulike måltidene. Kostholdet til Kristina virker jo faktisk fornuftig, og inneholder alle viktige makronæringsstoffer. Dersom hun spiser intuitivt mengdemessig trenger du ikke bekymre deg for om det er for lite - da sier kroppen i fra om den trenger mer/mindre energi (En naturlig mekanisme som ofte ødelegger om man tvinger kroppen til å ligge på et "fixed" kalorinivå. Noe som også kan forklare hvorfor mange som går på diett ender opp med å legge på seg etter endt diett - de har svekket kroppens naturlige sulthets/metthetsfunksjoner, og ender opp med å spise utover sitt naturlige kaloribehov). Livsstil > Diett :)

Synes dette er en god og sunn kostholdstilnærming, Kristina, og setter pris på at du ikke oppgir kalorimengder og andre restriksjoner :)

June

26.05.2015 kl.14:05

JS: det er faktisk stor forskjell på hva som er lite/mye mat for en person! det som er lite for deg kan være mye for andre. hun har mye næringsrik mat, noe som gjør at man blir mettere og holder på metthetsfølelsen lengre.

Synes matdagen din ser veldig digg ut Kristina, jeg skal teste ut kveldsmaten din ikveld tenker jeg :D

LH

26.05.2015 kl.14:19

JS: 1600 kcal om dagen er ikke for lite, men man kan ikke bare tenke kcal. Ta for eksempel laks, det er utrolig mettende pga det sunne fettet den inneholder. Så har vi også egg, som er en kjempefin proteinkilde. Kristina går nok ikke i farlig underskudd :)

Kristina Andersen

26.05.2015 kl.14:29

Gunnhild: <3

Jónína Sigrún

26.05.2015 kl.15:38

Sa koselig at du delte dette med oss :) Fikk noen fine ideer, som kveldsnacks med smoothie bowl!

Jeg spiser alltid havregröt til frokost, MEN, for a bli mer mett. Sa lager jeg den med 1/3 cup havregryn, 2/3 vann. Koker det sammen med lit kanel og vanilje stevia og nar den vanligvis skulle vært ferdig, sa heller jeg uti 1,8dl egghviter og röre godt( sånn at det ikke blir klomper) lar det koke lit og voila! Der har du en kjempe god og proteinrik og mettende havregröt ;)

Malin

26.05.2015 kl.16:51

Til frokost er jeg et skikkelig rutinemenneske, og spiser hver dag knennebrød med ost og grønnsaker. Utover dagen prøver jeg å variere litt. Jeg er så glad i søtpotet jeg. En ny favoritt jeg nettopp har oppdaget, er stekt søtpotet (i panne med olje til den blir spør). Ved siden av har jeg gjerne litt salat, spinat, egg eller et grovt rundstykke med avokado på. I havregrøten bytter jeg ut ca 1 dl av vannet med soyamelk, i tillegg til å ta en liten neve med hampfrø, chifrød ol for ekstra næring. Chiafrød er fantastisk!

Det er jo i grunn kun fantasien som setter grenser til slutt :)

A

26.05.2015 kl.17:50

Hadde sultet i hel om jeg spiste så lite per dag, og jeg er mye tynnere enn Kristina. Enten er dette den perfekte dag som du ser for deg mens du egentlig har supermye avvik, eller så har hele forbrenningen din bremset opp fordi du spiser altfor lite! Du hadde sett ut som du gjorde om du spiste dette hver dag og trener som du gjør. Ikke bra. Dårlig forbilde. Men så blokker du sikkert denne kommentaren eller vrir den om som så mange andre.

26.05.2015 kl.20:45

Er jo bare til å se på kroppen hennes at hun ikke får i seg for lite, hun ser bare fantastisk fin og sunn ut <3

Elenaa

26.05.2015 kl.21:11

Wææ, føler meg så usunn når jeg ser dette. Haha! Du spiser så lite og sunt! Flink da. :P

Et eksempel på min matdag:

Frokost: To brødskiver med makrell i tomat + et glass melk

Mellommåltid: Melkerull

Lunsj: To brødskiver med ost eller blåbærsyltetøy + et glass vann

Mellommåltid: Banan

Middag: Hjemmelaget vegetarpizza + et glass vann

Carbs all the way. :P

Lisa D

26.05.2015 kl.22:13

Synes dette er et normalt sunt og variert kosthold. Du er flink Kristina, ikke rart du ser resultater :)

Forresten, døør av kommentaren til Elenaa over her, mellommåltid: melkerull! Så herlig ærlig, haha :D

27.05.2015 kl.00:23

Til sammenligning spiser jeg (i underskudd):

Frokost: 50 g havregryn m/melk + to rugsprø med to bløtkokte egg

Lunsj: 250 g torsk med ris og brokkoli

Middag: 250 g karbonadedeig/laks/kylling med ris og grønnsaker

Kvelds: 250 g cottage cheese, 2 bløtkokte egg på 2 rugsprø + en neve med mandler

Dette er 2000 kcal nøyaktig.

Syns du har et balansert kosthold. Spesielt hvis du prøver å gå ned i vekt (noe jeg kun tror på grunnlag av at du trener relativt ofte + er restriktiv med snop etc, og det nærmer seg sommer!), så er det forståelig at du ligger i kcalunderskudd.

Kristina Andersen

27.05.2015 kl.07:19

Lisa D: HAHA! Lo av melkerull mellommåltidet selv :D

Sissel

27.05.2015 kl.08:03

Haha det blir ALLTID storm i kommentarfeltet når bloggere skriver om koksthold hvis det er i nærheten av sunt ;) At noen gidder å bruke tid på å regne ut hvor mye det kan komme på, noe jeg nekter å tro blir 1600 uansett, viser jo bare at denne personen har litt for lite å gjøre. Det kan jo umulig vites utifra bildene om Kristina spiser 10 eller 30 mandler for eksempel ;) Dette er et eksempel på sunt kosthold og med frokost, lunsj, middag, kveldsmat, etter treningsmåltid OG snacks så ser det ut som det gir Kristina akkurat den energien hun trenger for sine supre prestasjoner! Stå på Kristina du er hærlig!

Cathrine Lyster

27.05.2015 kl.22:08

Dette så jo utrolig spennende og godt ut! :)

Elise

27.05.2015 kl.22:19

Ser deilig ut, fine bilder! Prøve med litt avokado på knekkebrødet med egg, supert godt og veldig sunt :)

Skriv en ny kommentar

hits