Kristinas speltlompe-pizza

Det finnes utallige variasjoner av pizza med speltlompe-bunn, og i dag tenkte jeg å dele min oppskrift. Dette fyllet er bare helt utrolig smakfullt og godt! Og det funker like godt med både vanlig pizzabunn, eller denne litt sunnere versjonen. Denne pizzaen er toppet med hele tre forskjellige oster, og sammen med fyllet gir de en smak som bare er helt a-m-a-z-i-n-g!



Til 2-3 personer trenger du:

100 g ridderost 100 g gulost 50 g mozarella 300 g skinke 200 g karbonadedeig 3 ss tomatpure
2 bokser hakkede tomater En halv rødløk En halv løk 6 speltlomper

Slik gjør du:

Forvarm ovnen til 200 grader. Brun karbonadedeigen i en stekepanne, før du tar oppi løken og steker dette sammen en liten stund. Så tilsetter du hakkede tomater og tomatpure, samt skinken. Tilsett gjerne litt salt, samt chili- og hvitløkkrydder for å få litt ekstra god smak. La alt småkoke i noen minutter, mens du rasper osten og fordeler seks speltlomper utover et stekebrett. Ha så over fyllet på lompene, strø over osten og stek på midterste rille i ovnen til osten er gratinert i cirka 20 minutter.

La pizzaen hvile i 2-3 minutter før du serverer den, den smaker best når den ikke er så innmari varm. Vi var to personer som spiste denne i går, men dersom du ikke er så sulten som det vi var - går den fint til tre også.

Server og nyt. Jeg håper det smaker

22 kommentarer

Saf

07.10.2014 kl.10:19

Hvordan skinke brukte du? 😊

Julie

07.10.2014 kl.11:30

250g ost til to personer??? Det var mye!! Det er jo typ 450 kalorier per person bare på osten.. Legger du sammen kaloriene fra alle ingrediensene blir det over 1100 kcal person, altså over halve dagsbehovet (2/3 hvis man vil ned i vekt og kutte kalorier) for en kvinne, på bare middagen. Du skriver denne litt sunnere versjonen pga speltlompene, og ja det blir mindre kalorier i bunnen pga speltlomper har mindre kalorier enn tradisjonell pizzabunn, men med enorme mengde ost, i tillegg til mye kjøtt blir jo ikke dette i nærheten av sunt..! Og veldig mye fett!

Var du klar over næringsinnholdet i denne pizzaen selv? Jeg vet du trener litt, men det blir jo bare en dråpe i havet hvis du spiser sånne middager.. Prøver du å gå ned i vekt eller er du fornøyd som du er nå?

Du har jo flere ganger skrevet at du skal gå på diet, og trene 2 ganger daglig, men uten resultater. Har du slått deg til ro med slik du ser ut nå, og en noenlunde sunn livsstil med litt trening men også mye god mat? :-)

(Jeg blir forresten imponert og setter pris på hvis denne kommentaren kommer gjennom og hvis du svarer meg)

Kristina Andersen

07.10.2014 kl.11:53

Saf: Jeg brukte den på boks. Husker ikke hva den heter :/

Kristina Andersen

07.10.2014 kl.11:56

Julie: Pizza er pizza, og kalorier vil det alltid bli i mat som dette. Det er lov å kose seg i blant, og en ekstra god middag som dette en gang i uka vil jeg si er sunt og absolutt innafor :) Jeg teller ikke kalorier, men spiser sunn og ren mat 80% av tiden. Jeg blir helt svimmel av å bare lese denne kommentaren din, og tenker det må være ufattelig slitsomt å regne på kalorier hele tiden.. Men for all del, man gjør det man liker :)

Thomas

07.10.2014 kl.12:51

Jeeezus er alt jeg har å si til deg Julie :p

Virker som du ikke har helt skjønt greia, og har lest litt mye på noen ekstreme treningsblogger :p

Kristina er dødspen og ser utrolig bra ut som hun gjør nå,og du skal tross alt få i deg en del kalorier når du trener for å opprettholde musklene :) Dersom du virkelig mener at denne pizzaen 1-2 ganger i uken gjør at treningen blir meningsløs vil jeg si du trener helt feil. Dersom man ikke unner seg noe godt innimellom vil man aldri klare å holde seg "sunn og flink" ellers :)

Kristina Andersen

07.10.2014 kl.12:57

Thomas: Amen to that ;)

Kristin

07.10.2014 kl.13:19

Vil gjerne se mer av både interiør og oppskrifter. Prøvde de cottage cheese rundstykkene dine for noen uker siden, og de var aldeles nydelige ☺️ Har flere av oppskriftene dine på lista over ting jeg skal lage. Du lager så mye godt ☺️ Vil gjerne også lese mer om trening, du brukte å motivere meg masse når du skrev om det, men i det siste skjønner jeg at du ikke har trent så mye av forskjellige grunner, og vi har vel alle slike perioder innimellom. Men nå som du er i gang igjen, må du gjerne dele treningsøktene dine ☺️ Følger du noen kostplan for tiden? Hadde vært så gøy med en #teamkristinaandersen på instagram igjen btw 😀

Kristina Andersen

07.10.2014 kl.13:25

Kristin: Så gøy å høre du likte rundstykkene mine, Kristin! Jeg syns også de er utrolig gode, og ikke minst mettende :) Jeg skal dele masse trening med dere fremover nå som jeg endelig er i gang igjen. Jeg følger ingen kostplan, bruker kun sunn fornuft og tror jeg kan komme langt med det. For en av de første gangene i livet mitt prøver jeg å ikke være så ekstrem, så vi får se hvordan det går ;) Haha! Klem til deg :)

07.10.2014 kl.14:02

HAHA, du må bare heve deg over kommentarer som Julie sine :P

I fjor trente jeg 3-4 ganger i uka. Hvis jeg følte for å droppe en økt, så gjorde jeg det. Gikk tur i heia feks, eller var hjemme hvis jeg ikke gadd noenting. Kostholdet mitt var fornuftig og sunt - spiste variert og godt. Hadde ingen "nei-mat" og "ja-mat". Eneste jeg tenkte over, var at jeg måtte øke proteininntaket mitt. Det kunne jeg nemlig være litt dårlig på. Hvis jeg følte for å spise en bolle, kake, ekstra poteter etc, så gjorde jeg det. Etter 3 måneder hadde jeg gått ned 7 kg. Men det var ikke kiloene som jeg fokuserte på. Magen min var superstram, antydning til sixpack, rumpa var stor og stram. Fikk så mange kommentarerer på hvor FIN og SUNN jeg så ut.

Dette ble en lang historie, men poenget mitt er å bevise at man kan se helt smashing ut og likevel ikke være ekstrem når det kommer til trening og kosthold. Venninnene mine var på "1700 kcal om dagen" dietter + to styrkeøkter om dagen. De kunne tro at JEG (som spiste "såååååå mye" poteter og ris) hadde fått så gode resultater.

Så Kristina, ikke vær ekstrem! Resultatene kommer uansett :-)

Jenny viktoria

07.10.2014 kl.14:03

Julie: Slitsomt det må være å være deg. Siden du teller kalorier til den store gullmedalje. Det kan jo umulig være noe sunnere! Ja Kristina er glad i ost, so what? Det er jo ikke du som skal spise denne pizzan, så da trenger du vel ikke å komentere nedlatene over noe en liten pizza?! Jesus...

Kristina Andersen

07.10.2014 kl.14:24

Anonym: Så sant! Skulle vært mer sunn tankegang som dette. Jeg blir helt svimmel av all fitness hysteriet, og at alle skal ha en fasit på hvordan man ser ut.. Bah! Fortsett med den gode jobben du gjør, flere skulle lært litt av deg :)

Hanne Mjåseth

07.10.2014 kl.15:42

Nam! Eg lager ofte speltlompepizza, men neste gang skal eg prøve din versjon :)

Bell

07.10.2014 kl.15:46

Det så lettvindt ut! Og godt selvfølgelig ;) i like!!

Jeanette

07.10.2014 kl.15:57

haha,så dum kommentar av Julie.Hvorfor bryr det henne hva du spiser liksom?

Jeg spiser lavkarbo (pga for høy insulinproduksjon i kroppen) men den spisemåten er vel også feil for deg Julie.Jeg er nødt å spise slik fordi kroppen min ikke tåler karbohydrater.Vi er alle forskjellige :)

07.10.2014 kl.18:21

Folkens! Ingen grunn til å angripe julie. Hun spørr om noe jeg og lurer på, rett å slett fordi folk har litt forskjellig oppfatning på hva som er sunt. Blir litt frustrert når bloggere legger ut oppskrifter som man i god tro, tror er sunt også er det over 1100 kcal i det?? Middagen skal jo maaks ligge på 500 kcal tenker jeg da. Så jeg skjønner at Julie lurer. Men kanskje hun kunne formulert det på en annen måte, for å ikke fremstå frekk.

Og hallo, ingen grunn til å angripe at hun teller kalorier, i vår verdens finnes det faktisk apper som teller det for deg så lenge du enten scaner varen eller søker den opp. Og det er absolutt lurt å telle kalorier når man skal ned i vekt. For det er faktisk så enkelt som at man må forbrenne mer i løpet av en dag enn man spiser for å gå ned.

camilla

07.10.2014 kl.18:30

Hei Kristina! Det så veldig godt ut! Må prøves ut en dag :)

Har bare et spm. Jeg er veldig opptatt av dyre velferd, og hører stadig om hvor forferdelig dyr har det. Jeg kjøper aldri pels, men jeg spiser kjøtt. Føler det på en måte blir litt feil, når jeg er så sterkt i mot måten de blir behandlet på. Derfor har jeg tenkt på at det kunne vært en mulighet å bli vegetarianer, men det blir i så fall et stort steg og ta, når nesten alle måltidene mine inneholder kjøtt. Hva er dine tanker om det? Vet at du også er veldig opptatt av det, så hadde vært interessant å høre din mening!

Håper du får en finfin dag videre! <3

Julie

07.10.2014 kl.19:52

Wow! Ante ikke at den kommentaren skulle bli så grådig angrepet. Slapp av dere andre! Formulerte meg kanskje litt for kvast, men det var ikke meningen at det skulle være en nedlatende kommentar, jeg var rett og slett nysgjerrig.. Så Kristina, beklager at jeg formulerte meg litt aggressivt. Men ja, som anonym overfor her (takk for støtten) påpeker, er det nok mange som gjerne kopierer denne oppskriften, uten å vite at dette er langt mer enn hva man trenger og bør ha til middag. Og Thomas; du skriver 1-2 ganger i uken, og mener at dette er innimellom, det mener jeg derimot er relativt ofte. En slik middag 1-2 ganger i uken kan faktisk ødelegge litt for vektnedgang. Det jeg og lurte på var om dette var en hverdagslig middag for Kristina, for en lignende middag 7 dager i uken kan ABSOLUTT ødelegge for resultater, men mindre man trener hardt og effektivt typ to timer hver dag.. Og som jeg også spurte om, men som det ikke ble svart på er om Kristina er i en vektnedgangsfase eller om hun bare vedlikeholder vekten. Det mener ikke jeg er frekt eller "å snoke" i hennes liv, da hun faktisk flere ganger har skrevet dette, og skrevet på bloggen om diett, trening og vektnedgang. Jeanett: Kristina legger ut hva hun spiser, fordi hun vet at det interesserer lesere, altså at vi bryr oss. Mener absolutt ikke det er feil med lavkarbo. Som du sier ja, vi er alle forskjellige. Men poenget med kommentaren var om hun var klar over at dette er veldig drøyt kalorimessig middag for to personer, og at det kan være misledende da Kristina skriver "sunnere". Jeg er enig at man kan unne seg slikt en gang i blant som Kristina skriver, det er helt innafor :-) Men som sagt, denne oppskriften ble lagt ut som en "sunn greie", og det blir feil spør du meg. Det var ikke ment som direkte kritikk til Kristina, selv om det kanskje ble oppfattet slik, jeg ble rett og slett veldig sjokkert da jeg så oppskriften, og ville spørre henne om den.

Bra hun har lesere som kan forsvare henne hvertfall

Silje

07.10.2014 kl.21:39

Julie: Hvordan i alle dager får du dette til å bli 1100 kcal per person? Det er jo ikke mulig engang. 3 speltlomper er ikke vært mer enn 150-180 kcal. Skinke, tomater og karbonadedeig + gr.sakene er magert og ikke så kaloririk. Ja, osten blir det mest kaloririke, litt over 350 kcal per person.. Men syns du har litt vel drøyt syn på dette, Julie. Skeie ut 1-2 ganger i uken som dette gjør INGENTING når inntak og trening er nogen lunde på stell 5 dager i uka. Eventuelt så er det mange som liker store og gode middager, og heller kutter ned på litt før/senere på dagen. Jeg ville f.eks heller lagt i mange kalorier i en skikkelig digg middag i.f.t en stor lunsj eller godis.Ser den at du kanskje ikke mente å være så kvass som du mente, men det er allikevel viktig å tenke på at svært mange unge folk leser kommentarene på bloggen, og kan bli veldig påvirket/få dårlig samvittighet når de leser det du skriver. En anonym sier også over her at "middagen skal maaaks være på 500" kcal. Hva er det forno tull å skrive?? En fornuftig og lett middag er helt vanlig at kommer mellon 500-800 kcal. Bare tenk på laks, f.eks. Sunt, godt og relativt kaloririkt. Men samtidig er maten mettende og næringsrik :-) Nei! Julie og anonym: SLAPP AV - kos dere med mat - og ta gjerne en bolle også hvis dere føler for det ;) og NEI, du legger IKKE på deg av slike utskeilser noen ganger pr. uke :)

Kristina! Du gjør en super jobb som blogger! Jeg digger variasjonen, og denne heeerlige oppskriften som jeg selvfølgelig skal prøve ut :D

Charlotte Tunes

07.10.2014 kl.22:08

Nam! Det så jo skikkelig godt ut! Og hvorfor i alle dager skal folk henge seg opp i smådetaljer? Kan man ikke få spise det man selv ønsker? Vi burde nyte den maten vi vil og gjøre det som føles rett og gjør oss glad. Synes du er rimelig flott jeg, selvom du spiser mye ost da! <3

Anja

07.10.2014 kl.22:42

"Dette fyllet er bare helt utrolig smakfullt og godt! Og det funker like godt med både vanlig pizzabunn, eller denne litt sunnere versjonen." Dette skriver hun i innlegget.

eller denne litt sunnere versjonen, eller denne litt sunnere versjonen, eller denne litt sunnere versjonen! HALLOOOOOO

M

08.10.2014 kl.00:03

Silje: Det er faktisk 1100 kalorier i det. Ikke at jeg mener at det er noe galt i seg selv, det går helt bra innimellom, men greit å spise dette med måte.

Hele oppskriften:

Karbonadedeig: 242

Ost: 878

Skinke (ser ut som bogskinke): 423

Hermetiske tomater: 218

Lomper: 384

Løk: 64

Tomatpure: 30

Sum:2239 - 1119 per pers

Og nei, det er absolutt ikke noe galt i å spise en såpass kaloririk mat når man spiser sunt og trener ellers, er bare godt å skeie ut en gang i blant :) poenget er bare at det er litt uheldig om folk tror at dette er hverdagsmat.

Irene

08.10.2014 kl.09:17

Julie:

Det foreligger et noe stusselig og nevrotisk preg over kommentaren din. Den er surmaget, og usunn i den forstand at den implisitt oppfordrer leserne, mange av dem svært unge, til å rette oppmerksomheten mot antall kalorier, fremfor næringsinnhold.

Forfatter av bloggen skriver ingenting om hvor store mengder som ble spist, og hvem som spiste. Ergo blir kommentaren din flåsete uten hold fordi du baserer den på en simpel oppskrift og et par bilder.

Det kan hende du teller kalorier selv, men dette er ikke synonymt med at andre gjør det. For øvrig har du heller ingen informasjon om hvor mye Kristina trener eller spiser utenom hovedmåltider, som kan støtte opp om påstanden som tilsier at dette er enorme mengder mat, ikke forenlig med vektnedgang.

Stusselig.

Skriv en ny kommentar

hits