Tanker rundt årets Stortingsvalg

Dette er mine meninger, og jeg respekterer fult ut at enkelte kan mene noe annet.

Snart er det Stortingsvalg, og det kan mildt sagt være vanskelig å vite hvem man skal stemme på. I dette innlegget vil jeg skrive litt om nettopp dette med valg, og fremme saker jeg syns er viktig. Eldreomsorg, gode sykehus og skoler, samt pelsdyrnæringen er saker som spiller sentrale roller i valget mitt om hvem jeg stemmer på. Jeg er opptatt av at gamle mennesker skal få en verdig alderdom, at sykehus og skoler i Norge skal være best mulig og at pelsdyrnæringen skal avvikles. Derfor håper jeg på fire nye år med Arbeiderpartiet og Jens Stoltenberg i statsminister-stolen!

Arbeiderpartiet er et flott parti, og jeg liker godt det de står for. Jeg er veldig glad i gamle mennesker, og mener at per dags dato er sykehjemmene alt for dårlig bemannet og av for dårlig kvalitet. Dette har AP planer om å gjøre noe med, slik at gamle mennesker på sykehjem skal få best mulig pleie. Det er utrolig viktig å ha en verdig alderdom, og dette er noe uten tvil alle gamle mennesker fortjener. Dette er noen av de mange grunnene til at jeg kommer til å stemme Arbeiderpartiet:

♥ De vil avvilke pelsdyrnæringen og prioritere mer tilsyn til dyrevelferd.

♥ AP vil gi et bedre tilbud til elever som trenger litt ekstra hjelp i skolehverdagen og gi dem det de har behov for.

♥ De vil åpne flere omsorgsboliger og få bedre sykehjemsplasser. Et av målene her er en eldreomsorg med høy kvalitet i offentlig regi til alle som trenger det.

♥ AP vil styrke den offentlige skolen som en felles arena for alle, uansett bakgrunn.

♥ AP vil skape flere arbeidsplasser og sier klart nei til usosiale skattekutt til de som har mest fra før.

Sistnevnte er flott og veldig viktig! I mine øyne er det mye mer viktig å bruke de store pengene på en god eldreomsorg, et godt helsevesen og en god skole - enn å gi skattekutt til de som har mye fra før. Formueskatten er utrolig viktig at blir bevart, slik at de rikeste i landet vårt bidrar til spleiselaget som alle oss andre!

Jeg vil avslutte dette innlegget med å oppfordre alle som er gamle nok til å stemme! Om du er usikker på hvilket parti du vil gi din stemme til, så les rundt på internett og sett deg godt inn i hva de forskjellige partiene har å tilby. Det er utrolig viktig å bruke stemmeretten sin, vi bryr oss jo alle om hvem som skal styre landet vårt! :-)

137 kommentarer

19.08.2013 kl.15:48

Ble så utrolig stolt av deg nå Kristina!

Sandra

19.08.2013 kl.15:50

Men nå har AP hatt muligheten i maange år til å gjøre det de lover da. Likevel har folk i fengsel det finere og bedre enn folk på gamlehjem. :) Men hver sin smak :)

19.08.2013 kl.15:50

jævla idiot- gidd ikke læse bloggen din nu mer.
unfollow på face å insta next

19.08.2013 kl.15:56

Har allerede forhåndsstemt, da jeg er i Tyrkia når det er valg. Stemte selvsagt på Arbeiderpartiet! :-)

Caroline

19.08.2013 kl.15:57

Dessverre sa AP at de skulle avvikle pelsdyrernæringen for LENGE siden, men ingenting har skjedd. De har lovt mye, men lite har skjedd. Og om du i tillegg vil ha masse avgifter på alt mulig rart, så stemmer du fortsatt AP! :D

Men flott at du stemmer!

Kristine

19.08.2013 kl.15:58

Nå har de hatt 8 år på seg og det har enda ikke blitt den store forskjellen de lovte fra det første valget. Ap tenker ikke fremover og holder ikke alle løftene sine som jeg syns er helt feil. Dette handler ikke om små ting men store ting som feks eldre omsorgen som de lovet å forbedre, men etter de skrekk avsløring i avisene opp gjennom årene er et Strålende bevis på at ap ikke kan holde løftene sine. De gir også bort skattepengene våre til andre land ned i Midtøsten for å "hjelpe de på beina i gjen" men det ender opp med at de gir bort våre skattepenger som skal brukes på oss og bidra til bedre sykehjem, skoler osv. Dette syns jeg er helt feil og de har fått sin tid til å bevise seg noe som de ikke klarte og nå er det virkelig tid for et nytt parti kan slippe til makten.

19.08.2013 kl.16:04

"Formueskatten er utrolig viktig at blir bevart, slik at de rikeste i landet vårt bidrar til spleiselaget som alle oss andre!"

Disse menneskene har allerede bidratt mer til spleiselaget enn "alle oss andre" ved at de allerede skatter av store deler av inntekten sin. Vanligvis mer enn 50%, dvs de sitter igjen med mindre enn de betaler i skatt.

Skal de virkelig måtte skatte både en og to ganger ekstra, oppå den vanlige skatten de betaler av lønnen sin i form av eiendomsskatt, formueskatt og for eksempel arveavgift? Jeg ser faktisk ikke logikken i dette. Formuen man har opptjent har man allerede skattet av i form av lønnstrekk. Flere av de som tjener mye her i landet, er ofte eiere av bedrifter, som igjen bidrar til mye positivt som blant annet å skape arbeidsplasser. Dette er ekstremt viktig for det samfunnet vi lever i, og for at Norge skal ha mer enn oljepengene å leve av fremover.

Sigrid

19.08.2013 kl.16:07

Nå fikk du enda mer respekt fra min side, utrolig viktig at toppbloggerne og ALLE med innflytelse oppfordrer til å bruke stemmeretten! Man trenger ikke være enig i alt, men dersom færre bruker stemmeretten sin vil ikke demokratiet lengre fungere optimalt. Syns absolutt flere burde skrive om politikk :) Det er nok endel som ikke vil skrive hva de stemmer, men de bør i alle fall fortelle AT de stemmer og oppfordre andre til det samme! Dersom man ikke stemmer mener ikke jeg man har noe å si på hvordan landet styres heller :-)

Therese

19.08.2013 kl.16:09

En ting er hva de står for. noe helt annet er hva de faktisk gjør med de tingene, og de har ikke gjort en forbanna dritt.

Cecilie ..

19.08.2013 kl.16:10

Orket ikke lese alt, men la merke til at du er for bedre sykehjem og det er kjempe bra!
Men hallo, han har nå hatt 8 år på seg og gjøre det bedre, og det er fortsatt like ille.
Har selv jobbet på sykehjem, og noe så lite verdig sted for et menneske å bo er helt skammelig!!!!
Jens er ikke til å stole på lenger!
HEIA SIV!

Camilla

19.08.2013 kl.16:18

Arbeiderpartiet har sittet i åtte år, og har ikke gjort annet enn å bryte løfter. Hva har de egentlig fått til? Og hvorfor har de ikke bedret skolene, eldreomsorgen, eller bygget veier? Det eneste partiet som er villige til å gjøre noe, spesielt med eldreomsorgen som du er opptatt av, er Fremskrittspartiet! Det er de enste som sier ting slik det er, og som er villige til å gjøre noe. At folk kan stemme på AP fatter jeg rett og slett ikke. Men, det er ikke alle som er opptatt av en bedre hverdag, eller muligheten til å bestemme over seg selv.

19.08.2013 kl.16:19

Så bra at du er opptatt av at alle skal bruke stemmeretten sin. Det er utrolig viktig! Jeg er også enig med deg i Arbeiderpartiet, rettferdighetssansen, og tanken om at det skal være likt for alle uansett bakgrunn, vil alltid være det viktigste, også kan man jo aldri være helt enig med noen, og da er det viktig å se på de store linjene og hva som er viktigst for deg :)

anonym

19.08.2013 kl.16:19

Flott innlegg av en flott å flink jente.

Kristin

19.08.2013 kl.16:30

Veldig enig med deg! Ikke hør på alle kommentarene om hva som har blitt utrettet og ikke. Norge er et av verdens beste land å bo i for en grunn! De pengene vi betaler i skatt bidrar på en såpass god måte at det bør alle kunne unne landet. Folk klager uten å vite hvor godt de har det. Dessuten ville et land uten skatt ikke vært bærekraftig, og forskjellene mellom fattig og rik ville øke. Digger deg!

Thea ?

19.08.2013 kl.16:31

Selv kan jeg ikke stemme i år, da jeg bare er 17 år - noe jeg synes er litt kjipt. Hvis jeg hadde kunne stemt ville jeg nok stemt på Høyre (støtter egentlig Venstre, men føler det er meningsløst å bruke stemmen min på de da de ikke får så mange uansett, hehe)! Synes AP har gjort for lite av det de har lovet, i tillegg til at Jens hele tiden endrer mening og motsier seg selv.

Respekterer selvfølgelig andre politiske syn, og synes du har gode begrunnelser for å stemme på AP - hvis det er dine hjertesaker, hihi. Du er ei kjempeflott og god jente virker det som, Kristina! Ha en flott mandagskveld. Klem. <3

tonje

19.08.2013 kl.16:32

Eg har noko eg lurte på om du kanskje kunne skrive eit innlegg om så det kom ut og kunne nå fleire? sida du har ein såpassa stor blogg er det litt lettare å få det ut når du skriv eit innlegg om det, men du må jo selfølgelig vere enig!
eg har ein kronisk sjukdom (fysisk sjukdom), som gjer at eg ikkje kan pressast i arbeid fordi da kan eg bli sjukare.. har konisk utmattelses syndrom.. eg har lagt merke til at partia har som sak at dei skal prøve å få fleire ut i arbeid fortare osv.. og at det skal bli strengare når det gjeld arbeidsutprøving om ein er innen NAV og får peng derfra.. men da tenker eg og fleire (er med i ei gruppe, der fleire har samme sjukdom, derdette har vert diskutert.. synst det at det bør komme fram at ikkje alle faktisk kan pressast i arbeid fordi enkelte kan bli sjukare av det... og kva tenker dei å gjere med det? dei kan jo ikkje presse oss i arbeidsutprøvinga? synst dei burde kanskje prøve å finne eit bedre system til dei som faktisk er så sjuke at dei ikkje kan pressast noko.. er dette noko du kanskje kan prøve å skrive noko om så det kan komme ut og kanskje forhåpentligvis nå politikarane våre?
Uansett vist du vil snakke meir eller ikje heilt skjønner kva eg meinar kan du sende ein mail? vil vere anonym overfor andre om du skriver noko, men om du vil høyre min "sjukehistorie" er det berre å sende ein mail.. :-)

Hanne

19.08.2013 kl.16:37

Mange tror at bare ved å knipse med fingrene så er ting gjort. noen klager på at ap ikke gjør det de lover men jeg tror ap gjør mer av det de lover enn va blått noen gang vil. 4 nye år! :)

Linny in Australia

19.08.2013 kl.16:38

Herleg, Kristina! Kjempebra at du skriv eit så ordentleg og grundig innlegg om politikk. Og det er kjekt å lese kva du meiner :-)

Anna

19.08.2013 kl.16:40

De "rike" er ofte de som tjener mest, og da betaler de allerede mer i skatt enn mennesker med normal lønn, så det blir feil å be de rike bidra "som alle oss andre".

Sandra

19.08.2013 kl.16:45

Da har du vel bodd under en stein i de siste 8 årene :)

19.08.2013 kl.17:05

Jobber selv i helse-norge og tror du må vurdere din stemme når du sier at du er opptatt av eldreomsorgen. Hva har AP gjort for eldre her i landet? Ta deg en tur i kommune-norge og se på forholdene til eldre, både hjemmeboende og på sykehjem. For å ikke snakke om helsekøene vi har her i landet. Skammelig. Nei stem HØYRE. AP lover og lover men holder ikke en dritt.

Aina

19.08.2013 kl.17:08

Formueskatt og Arveavgift er noe jeg syns er demotiverende og urettferdig!
Som nevnt tidligere i kommentarfeltet så har de med god inntekt høy skatt, halve "kaka" blir tatt, det er jo greit men formueskatt i tillegg? Hvorfor skal man bli straffet for å gjøre det bra?
Samme med arveavgift, som for eksempel folk som arver store gårder og må selge de for de har ikke råd til å betale, en gård er jo et stykke land - og IKKE penger.
Jeg har selv arvet penger, å har mulighet til å arve noe mer på forskudd nå, men jeg venter heller å ser om ting blir bedre. Jeg bidrar nok! Værre med alle som snylter i landet, det er så mange som utnytter NAV.. Jeg vet om flere som nNAVer på gøy, kult at skattepengene går med til dette... Eller ikke!

Som sagt; man skal ikke bli straffet for å gjøre det bra, og hvis man i tillegg har en bedrift som skaper arbeidsplasser til andre mennesker og gir tilbake til samfunnet...

Jens virker så en koselig mann(har hilst på han), men ikke egnet til å styre landet vårt. Han har tydeligvis liten peiling på økonomi, noe som lyser igjennom når han prater om det.

Men det er min mening, Godt valg :-)

Helena

19.08.2013 kl.17:09

Helt supert at du engasjerer deg, og ikke minst engasjerer! Dette er første gang jeg har kommentert på bloggen din, og jeg synes det er herlig at du er et godt forbilde og oppfordrer oss til å stemme. Dette er viktig, og det er så flott å se en toppblogger som faktisk har andre meninger enn hva dagens outfit og dagens middag angår. :)

19.08.2013 kl.17:11

" I mine øyne er det mye mer viktig å bruke de store pengene på en god eldreomsorg, et godt helsevesen og en god skole – enn å gi skattekutt til de som har mye fra før."

Kjære, kjære deg. Har du ikke fått med deg at Høyre og Frp vil gi skattelette - men fortsatt ha god eldreomsorg, helsevesen og skole?????? Staten sløser alt for mye av våre skattepenger og det har de blåe tenkt å gjøre noe med. Som feks at 1/3 av de som sitter i norske fengsler (utlendinger) skal sone i sitt eget land (uten fare for å bli drept). TENK hvor mye penger vi sparer på bare det!!! Mye mer enn skattekuttet. Du har jo klaget over at du må skatte så mye selv før. Det er ikke bra å leve i et land hvor de som jobber skikkelig hardt føler at de blir straffet - for noen LØNNER det seg ikke å jobbe overtid!!!! Det er sykt det. I tillegg så kan mange som ikke GIDDER å jobbe gå å få skattepengene til de flinke i stedet. Det skal ikke være så lett å snylte på staten (om du har lest innlegget så tjener mange utlendinger mer på å sitte i norsk fengsel enn å jobbe i sitt eget hjemland)...

For å nevne det er Sveits det eneste landet i verden som blir styrt av Frp politikk, og de har kjempebra økonomi, fornøyde innbyggere og høy levestandard. Det er ikke skattekutt ISTEDET for helse og skole, osv.. Det er BEGGE DELER!

Og ja, dette er ikke et angrep mot deg egentlig, respekterer dine meninger og... Ville bare dele mine og, er så ufattelig mange som misforstår og tror at Frp og Høyre vil at velferden skal bli dårligere bare fordi at de vil kutte skatt.

19.08.2013 kl.17:15

Selv om det skal bli vanskeligere å få utbetalt penger av NAV gjelder ikke det deg og din "gruppe". Alle som ikke KAN jobbe og har en god grunn til det - som deg - skal selvfølgelig få fortsette som før. Det er for å luke bort alle latsekkene som KAN jobbe men ikke GIDDER... (Vet av mange av dem).

Stine Helene

19.08.2013 kl.17:16

Jeg stemte AP ved forrige valg. Men vil ikke gjøre det i år.
De har lenge hatt mulighet til å kutte støtten til pelsdyrnæringen. Vi støtter pelsdyrnæringen nå med over 40 millioner kroner i året. Helt ærlig tror jeg ikke AP vil prioritere dyrevelferd.

Jeg skal stemme Miljøpartiet de grønne. De har utrolig mange fine saker, som fremmer bl.a. helse og omsorg, miljø og fornybare ressurser, økologisk jordbruk og ikke minst dyrevelferd.

Beklager...

19.08.2013 kl.17:16

... men så lenge det er et rød- grønt samarbeid med SP kommer aldri i verden pelsdyrnæringen til å bli avviklet. Den er alt for viktig for SP.

Jeg mener at det er helt feil å ta en større prosent skatt - fordi du tjener mer. Se for deg to menneker som skal velge utdannelse. Den ene kan gå seks-syv år på skole og tjene bra - MEN må betale en mye høyere skatt en en annen person som velger t

19.08.2013 kl.17:22

Jeg mener at det er helt feil å ta en større prosent skatt - fordi du tjener mer. Se for deg to menneker som skal velge utdannelse. Den ene kan gå seks-syv år på skole og tjene bra - MEN må betale en mye høyere skatt en en annen person som velger tre-fem år på skole og tjener greit. Kanskje etter skattetrekk vil de sitte igjen med lik lønn? Er det da verdt å gå mange år på skole for å bli leger og advokater, hvis du da tjener det samme som de andre? Jeg mener det hadde vært rettferdig med lik skatteprosent for alle - de rikeste ville uansett gitt mye mer! Det vil ikke lønne seg å prøve å utgjevne samfunnet, det er helt unaturlig, og hadde aldri fungert. For ikke å snakke om skatt på alt.. Eiendomsskatt? Syns du den er gøy å betale? Tipper det blir en tusenlapp tre-fire ganger i året. Har du ikke kjøpt leiligheten din da? Nei her kan man ikke få lov til å eie noe fullt ut.. En annen tankevekker. Hvem går skattepengene dine til? Naboen som sitter ufør pga en dårlig rygg? Dette er kjipt.. Jeg tror at antall mennesker som lever av trygd osv kunne blitt halvert. Kan man gå hjemme i huset, lage mat og lufte bikkja, så kan man sitte på en stol å ta noen telefoner også! .. Alt i alt, samfunnet burde støtte de som er villig til å jobbe hardt, de som vil oppover, de som ønsker å gjøre sitt beste, de som vil jobbe og stå på! (kjenner deg igjen?)

Stem høyre

Helene

19.08.2013 kl.17:36

Dette viser hvor latterlig lite du kan om politikk!

Dette ble for dumt.

19.08.2013 kl.17:39

"Greit nok" at ikke AP har innført alt de har lovet, jeg synes uansett at alt er bedre enn en borgerlig regjering. Viss min stemme til AP kan bidra til å forhindre en blå regjering, skal jeg absolutt stemme AP. Ikke fordi partiet er perfekt, men fordi det de står for er mest forenelig med mine verdier. Gøy å se at du skriver om politikk, og oppfordrer alle til å stemme :-)

KristinV

19.08.2013 kl.17:43

Så lenge AP ikke blir valgt, så er jeg fornøyd! AP lover ting de ikke har holdt, og jeg synes ikke det har skjedd stort på disse 8 (!!!) årene.

Fint at du som toppblogger skriver litt om politikk da det kan nå ut til de yngre til å bruke sin stemmerett og kanskje engasjere andre, også meg. :)

oda

19.08.2013 kl.17:46

Helt enig med deg søta! Og jeg skal uten tvil bruke stemmeretten min!

DAGSVERMER

19.08.2013 kl.17:51

Heelt enig! Tror det er mange som skjønner at vi som ikke er rike kommer til å få store problemer, dersom høyre kommer til makten!

19.08.2013 kl.17:54

Faktisk så er det ikke slik i Norge at de med lengst utdanning nødvendigvis tjener mest. Det er forskjell på lang utdanning og høy utdanning ;) For eksempel kan du i stedet for å gå VGS, gå på offshore-skole (på 2 år) - og man tjener jo veldig bra i olja.. I mine øyne er det ikke så urettferdig at de som har mest, også må gi mest. (Men for all del, du skal få stå for det du står for :-)

19.08.2013 kl.18:00

Du sier at du er opptatt av at de eldre skal få en verdig alderdom og at AP vil gjøre dette.. Samtidig som du sier at forholdene for eldre i dag er elendige. Og hvem er det som har styrt de siste årene, sa du? :p

19.08.2013 kl.18:05

Så fint å lese! Utrolig morsomt å lese litt om samfunnsspørsmål her også! Bra oppfordring, og du er tøff som forteller om hvilket parti du stemmer! Fantastisk. Stå på! Du bidrar med mye bra!

19.08.2013 kl.18:07

Så enig!! :-)

19.08.2013 kl.18:13

AP har sittet i regjering lenge, og null av det de har lovet har blitt gjort. Hvorfor skal du da gi de en ny sjanse? Og: mener du seriøst at de som har jobbet hardt og spart seg opp en formue, som de allerede har betalt skatt av, skal betale skatt enda en gang? Seriøst?

Anette

19.08.2013 kl.18:21

Norge er verdens rikeste og beste land å bo i pga oljepengene, ikke pga skatt. Vi har også blant de hovedstedene i europa hvor det er flest overdosedødsfall, noe som kan skyldes en fullstendig feilslått innvandringspolitikk, hvor asylsøkere får stå fritt langs Akerselva og lange dop dagen lang. Ekstremt høyt sykefravær har vi også, nettop pga denn skatten som du hauser så veldig opp. Man kan faktisk være syk mer enn 6 måneder i løpet av et år, men likevel få utbetalt full lønn. Synes du det er rettferdig?

Anette

19.08.2013 kl.18:27

Kan legge til at oljepengene kan vi takk den borgerlige siden for, ikke sosialistene på venstresiden. Uten oljepengene hadde Norge vært lut fattige.

19.08.2013 kl.18:39

For en kul dame du er, Kristina! Du har sikkert mange førstegangsvelgere som leser bloggen din, og jeg synes du er tøff som tør å si hva du mener. Og, viktigst av alt: at du oppfordrer leserne til å stemme! Godt valg – er vi heldige får vi beholde Jens og Jonas.

Stine

19.08.2013 kl.18:42

Vel, jeg vet ikke om du har prøvd selv, men å endre et helt velferdssamfunn er ikke gjort over natten. Ikke på noen år, heller.

Stine

19.08.2013 kl.18:45

Hvorfor skal hun ha bodd under en stein? Fordi hun, i forhold til deg, har beina såpass på jorda, og en slik innsikt i samfunnet, at hun forstår at å endre en hel velferdsstat ikke skjer på noen år?

Lena Strømmen

19.08.2013 kl.18:47

Er veldig bra at du oppfordrer til å bruke stemmeretten!:) Vi har alle forskjellige meininger, og godt er det!:) Kor teit ville det ikkje vore om alle vart like? Sjølv er eg Venstre-jente, noko eg akter å forbli, og AP er nok det siste eg ville stemt per dags dato. Men det er jo egentlig heilt greit det, då får man argumentert litt!:) Hehe:)

sandra

19.08.2013 kl.18:51

Men ta også Høyre f.eks. Ønsker også bedre og flere sykehjemsplasser både kommunalt og privat. Samt bedre sikring av dyrevelferd. Nå har AP fått regjere i 8 år hvor det er lovt og lovt, og man ser ingen forandring. Så jeg mener nå det hadde vært fantastisk å sett f.eks Høyre i regjeringen og sett om det faktisk hadde vist noen endring. Men ikke ta detta negativt, for det er fantastisk at du er politisk engasjert, det er kjempeviktig. Og vi alle har ulike meninger. Men jeg syns 8 år er lenge med tomme løfter. Så personlig håper jeg noen andre har mulighet for makta og forhåpentligvis muligheten til å få fart på noe :)

Thea

19.08.2013 kl.18:52

Wow, flott innlegg! Selvom ikke alle mener det samme er det supert at du skriver om politikk i disse valg-tider. :)

19.08.2013 kl.18:54

Stem FRP!!!

Hanna

19.08.2013 kl.18:56

Bruk heller stemmen din på et parti som faktisk VIL gjøre noe med eldreomsorgen, som ikke bare sitter og snakker om at de vil det. Jobber selv i helsevesnet og har jobbet ute på landsbygda, der forholdene er LANGT ifra verdige. Der er det AP som styrer der også, og de har i maaaange år snakka om å gjøre noe med forholdene. For å nevne ett; ÉN DUSJ PÅ 19 BEBOERE. Ville du likt å få dusje en gang annenhver uke? Tviler. Jobber nå i Oslo, på et privat sykehjem (noe Høyre og FrP står for, men det vet du jo sikkert), der forholdene er fantastiske. Alle har eget bad. Men er ikke dette en selvfølge, tenker sikkert du/dere. Men det er det absolutt ikke! Etter første opplæringsvakt på sykehjemmet i Oslo så gråt jeg, fordi jeg følte så på den urettferdigheten de eldre står ovenfor.

Men sure; bruk gjerne stemmen din på et parti som har sittet og glodd i 8 år, men kom ikke og klag i ettertid når en av dine nære og kjære får dusje annenhver uke og blir slengt hit og dit på grunn av videre kutt i bemanningen.

Godt valg :-)

19.08.2013 kl.18:59

Helt enig med deg, Kristina! :)

Maren

19.08.2013 kl.19:00

Kjempe bra at dette blir tatt opp! Viktig at man bruker stemmeretten :)

Isa

19.08.2013 kl.19:00

Merker mange her skriver uten å ane hva dem egentlig skriver. Nesten litt flaut!
Men, som du sier har alle hversin mening. Heldigvis(og takk Gud for det) så leder Erna godt an
, noe jeg elsker! Høyre var det første partiet som ble dannet i Norge, og var den gang for "rike og utdannede"
mennesker. Heldigvis har det endret seg, å blitt Norges ledende svar på forandring. Hadde Jens gjort jobben sin hadde han sikkert
fått 4 nye år, men dessverre er tomme løfter 8 år på rad for dumt. Kommer høyre opp kommer automatisk FrP også i Stortinget. Noe
som igjen vil gjøre Norge bedre på det vi er best på. Bedre sykehjem, bedre omsorg for dyr(altså dyrepoliti) og selvfølgelig masse annet. Jeg digger Siv, men å la henne få frie tøyler nå, tror jeg fort kan bli litt vilt. Så jeg stemmer høyre, så får uansett Siv meget å prate om! Gleder meg:)

Nathalie.

19.08.2013 kl.19:08

Jeg synes der er flott at du skriver om dette og oppfordrer folk til å bruke stemmen sin! Jeg krysser fingrene for 4 nye år med rød-grønt :)

19.08.2013 kl.19:20

AMEN!!

Adina

19.08.2013 kl.19:30

http://www.dyrsrettigheter.no/menneske-og-andre-dyr/politikk-og-samfunn/hvordan-stemmer-jeg-dyrevennlig/

19.08.2013 kl.19:33

Hei Kristina! Jeg er helt enig med deg i at dyrevelferden bør stå høyt oppe på prioriteringslisten til politikerne (jeg ønsker meg dyrepoliti), men når det gjelder pelsdyrnæringen i Norge håper jeg du er klar over dette: Dersom vi avvikler norsk pelsdyrnæring, vil pels bli importert fra utlandet i stedet. Tilstandene på pelsdyrfarmer i de fleste andre land er LANGT verre enn i Norge - som er blant de strengeste og mest regulerte i verden. Så selv om det høres fint ut å avvikle pelsdyrnæringen, er det nok ikke så "enkelt". Inntil den dagen vi kan avvikle den i hele verden på en gang, tror jeg faktisk det beste er å beholde den i Norge. Dyrene på norske pelsdyrfarmer har det nok bedre enn de som er i Kina.

Utover det synes jeg ofte du har mye fornuftig å komme med, og jeg har lest bloggen din fast i et par år. Blir alltid i godt humør av den :)

19.08.2013 kl.19:33

Stine: Haha dommeste jeg har hørt. Stoltenberg har hatt 8 år på seg, og enda kan du ikke se en eneste endring. Jeg vill si at det faktisk nesten er blitt verre på de årene Stoltenberg har styrt landet vårt!

Men!

19.08.2013 kl.19:36

Vi i Norge er veldig heldige som i det hele tatt HAR sykehjem! Se på det vi har istedet for det vi ikke har. Dessuten, i andre land tar familien vare på sine eldre selv. De sender dem ikke på sykehjem også klager på standarden. Mens man snakker om uverdig. Bare ser litt ting i perspektiv. Ja til bedre sykehjem, men ikke KLAG over at vi har det dårlig! Har bodd endel utenfor Norge, så har lært meg at vi har det utrolig bra her, og setter pris på alle godene vi har. Det vil alltid være noe vi ikke har. Men av alle land i verden...så ligger vi jævlig bra an.

19.08.2013 kl.19:36

nå må du tenke på at AP har styrt Norge i 8 år og ingenting innen pels, eldreomsorg, skole osv har blitt bedre. vi betaler MYE skatt og får ingenting tilbake. min bror går på skole på et gamlehjem pga det ikke er plass på selve skolen og jeg går på skole hvor det er dårlig med toalett, lærere og generelt dårlig verktøy og klasserom. Litt det samme er det i arbeidslivet hvor det nesten ikke er noe som blir produsert i Norge- alt er blitt flyttet til utlandet fordi det er for dyrt i norge. Det eneste er olje, men det varer ikke evig. vi må finne nye og bedre løsninger som gjør at vi kan få et bedre Norge både for dem som lever nå og for dem som kommer etter! STEM HØYRE!

Amalie

19.08.2013 kl.19:40

Nå ble jeg så ufattelig stolt av deg Kristina!

Celine

19.08.2013 kl.19:48

Meg, meg og meg. Mener du virkelig at alle i Norge skal ha det perfekt før vi kan hjelpe andre? Jeg syns ikke det at vi tilfeldigvis er født på et bestemt geografisk område gjør oss mer fortjent til et verdig liv enn andre. Hvor egoistisk går det an å bli. Men sånn er det vel - mye vil ha mer :) Godt valg.

Camilla

19.08.2013 kl.19:53

Syns det er utrolig bra av deg å oppfordre alle som kan til å bruke stemmeretten sin :-) Jeg er 19 nå, og dette er det første året jeg kan stemme ved Stortingsvalg. Syns det er utrolig viktig å bruke stemmeretten sin! Jeg er ikke helt enig med deg når det gjelder politikk og hvem jeg skal stemme på, men det er jo det som er så flott med at vi bor i et land med ytringsfrihet og demokrati! Man kan mene hva man vil, og flertallet bestemmer :-) Blir faktisk litt satt ut når jeg leser kommentarene til folk over her, folk er så frekke... Stå på Kristina, du er flott!

19.08.2013 kl.19:58

At noen påstår at FrP og Høyre vil det norske samfunnet godt er umulig å forstå. Kjære alle Høyre-idioter der ute som er så jævlig egoistiske og dumme som kun tenker på seg selv og sine penger. Bare fordi en fattig familie ikke har råd- så skal ikke deres uskyldige barn få de samme mulighetene som velstående barn når det kommer til skoler? Bare fordi en er rik så skal det bety at de er mer verdt enn andre? Og FrP-rasistene som ikke tenker lengre enn nesen som TROR på og blir LURT av det Siv Jensen lover! At dette partiet i det hele tatt får noen stemmer og eksisterer er helt uforståelig! Tenk å påstå at Norge ikke trenger innvandrere når innvandringsregnskapet viser at sysselsettingen av innvandrere gir skatteinntekter på 27-28 milliarder kroner i året! Og hun skal kutte ned skatten? Hvordan ser det ut inni hodet hennes? Kutter hun ned skatten, hvordan kan Norge da være et av verdens beste land å leve i med sine jalla-veier, privatskole hvor kun rike drittunger kan gå, privat helsetjeneste? De færreste av oss vil ha råd til utdanning og besøk hos tannlegen/legen/sykehus.

tonje

19.08.2013 kl.19:59

ja, veit at det er mange som ikkje giddar og det er synd!! men det som er problemet er at reglene til NAV er sånn at ALLE må prøve seg i arbeid uansett og det er det som blir feil.. når ein har fått ein diagnose der ein veit konsekvensane blir det feil å tvinge ein ut i arbeidsprøving..
men det er dei som ikkje gidder som øydlegg for oss som faktisk er sjuke og som ikkje bør i arbeidsutprøving fordi me blir verre av det.. er sjølv berre 19år og har nett fått stemmerett så dette er eit viktig tema for meg sida eg veit kva det gjer med ein person som har denne/ein sånn type sjukdom..

Anette

19.08.2013 kl.19:59

Hei søte Kristina! Så utrolig tøft gjort av deg og skrive om noe så skummelt som politikk. Jeg syns det er flott at du oppfordrer til å stemme, og det er kjempebra at du viser at du står for dine meninger. Selv er jeg desverre ikke helt enig med deg. Jeg jobber i hjemmesykepleien, og ser klart og tydelig at vi trenger en annen fremgangsmåte i henhold til eldreomsorgen. Min mening er at AP og Jens har fått sine år, og at det er på tide med forandring. Det er nok både positive og negative sider ved alle partiene, og de fleste lover nok mer enn de kan utrede i løpet av fire år. Det er vanskelig å vite hva man skal velge, og jeg kommer garantert til å gjøre som du oppfordret til, å lese på nettet. Flott at du stemmer, du er bra! <3

Elisabeth

19.08.2013 kl.20:04

Denne er jeg enig i! Det tar tid! Jeg vet om flere endringer som har skjedd, og mye som uke har det. Jens og gjengen har jo regler å følge og de må jo snu på budsjettfordeling og slikt for å endre ting, det er ikke gjort så fort som mange tydeligvis tror. For skal man gjøre noe bedre, blir jo noe annet ikke fullt så ok. Syns det er mye usaklig her, syns ap er et trygt, snilt og sterkt parti, men uansett parti så er det en jobb å gjøre :-)

Cecilie ..

19.08.2013 kl.20:09

Har all rett til å klage når vi er et så rikt land som det vi er!
De som er på sykehjem har vært med å styrt landet vårt dit det er idag, og i takknemmlighet skal vi kaste de inn på rom med andre fremmede, dårlig med hjelp pga for dårlig bemanning på sykehjemmene. Ikke har alle bad på rommene heller.
HALLO, syns ikke det er så mye å forvente når de i fengsel har det 100 ganger bedre!

Cecilie ..

19.08.2013 kl.20:15

Kunne ikke sagt det bedre selv!!! BRA

19.08.2013 kl.20:27

Arbeiderpartiet er de jeg skal stemme på også! Mest fordi jeg tenker mest på utdanning, jobb og ikke minst dyrevelferd. Og det at dere sier at Jens Stoltenberg har ikke gjort noe burde gjøre mer research, for han er nok en av de som har gjort mest. Men selvfølgelig, det tar ikke bare en dag å fikse alle problemer og vi har ennå en del problemer å fikse i. Men når vi allikevel klager mest på bompenger og alt mulig vi må bruke penger på, så må jeg si vi bor i et veldig bra land. Når det er vår største bekymring ;-)

frida

19.08.2013 kl.20:29

Kommer vel veldig an på. Har selv jobbet på et pleiehjem, vi koste oss med frukt, kaker, vafler og gode middager. Brød og utrolig mye ferskt pålegg å velge mellom, juice, melk, kaffe og kjeks på formiddagen osv :)
Mange ansatte og mye fant vi på også, som koster penger. Og dette var i FInnmark, der alt legges ned og økonomien generelt er dårlig..

TS

19.08.2013 kl.20:45

Jeg er ikke den som kommenterer så ofte, men nå må jeg bare komme med noe; kjempeflott av bloggere å oppfordre unge til å bruke stemmeretten! Jeg er også enig i at Jens fortjener 4 nye år, selv om en del av meg gjerne vil se om det faktisk blir noen forandring i løpet av de neste fire årene med en ny regjering. Og, kjære unge mennesker som sitter her og påstår at ingenting har skjedd på 8 år... Jens reddet Norge fra finanskrisen, skapte tusenvis av arbeidsplasser og slapp å kutte på velferden da krisen ødela flere land. Han har vært med på å bygge veier, sykehus, skoler og plattformer forbå holde landet økonomisk ved like. Dessuten er det veldig typisk norsk å tro at 8 år er 'langsiktig'. Vi må lære oss at ting tar tid i et demokrati, der alle skal få ha en stemme. Å få et 'perfekt' samfunn er noe som ikke lar seg gjøre på bare 8 år.
Å få institusjoner som sykehus og skole til å fungere 100% er umulig med det mangfoldet av personligheter, sykdommer og lidelser som finnes.
Vi må tenke lenger frem enn 4 år, og huske at ting tar tid enten man vil det eller ikke. Å bytte regjering vil bety at bi må starte på nytt igjen.

Men!

19.08.2013 kl.20:45

Jo rikere vi er, jo mer kommer vi til å klage... Tenk på de i fattige land som ikke har noen ting, og likevel så kan de og sette pris på ting.
Vi er SÅ heldige. Det er så synd at så mange nordmenn ikke ser det selv.
Hvem er det som kaster de eldre inn på sykehjem? Høres helt fælt ut.

Ida

19.08.2013 kl.20:53

Takk!!!

Kommer sjølv fra bygdenorge der aldersheim etter aldersheim blir lagt ned. Dei gamle og sjuke blir lagt på gangen og til og med på toaletta(!!!!!!!!!) Dette held ikkje mål.

Nei mi stemme går heilt klart til Høgre. !

anette

19.08.2013 kl.20:54

Alle har forskjellige meninger og det syns jeg folk skal respektere :) MEN hvis jeg får si min mening sååå... ser jeg så og si ingen endring på disse 8 årene AP har vært i regjering... De lover og lover, men holder ikke så mye. De har lovet bedre eldreomsorg i alle år, og jeg syns det er flott at pasienter som er utskrivningsklare fra sykehuset har rett på korttidsplass på sykehjem, men hva hjelper det når det ikke er nok plasser? Siden de rødgrønne kom til makten har helsekøene skutt i været. Pr. 31. desember 2011 sto over 280 000 i helsekø. Har heller ikke sett noe endring i pelsdyrernæringen, og flere og flere faller ut fra skolen? Høyre vil derimot privatisere institusjoner osv, og nei dette betyr ikke at det blir dyrere og at noen ikke får behandling. Pasienter som har krav på behandling skal få dette for det offentliges regning, enten behandlingen skjer ved offentlige, private eller utenlandske sykehus.

19.08.2013 kl.20:55

Selvfølgelig er det rettferdig at hvis folk er syke skal de fortsatt få utbetalt lønn! De blir jo ikke syke med vilje, og bør derfor ikke straffes for det. Det man kan endre på, det er kravene som blir stilt til de som er syke. Lat er ikke en sykdom f.eks.

Maria

19.08.2013 kl.21:10

Ja, nei, Stoltenberg har sikkert ikke peiling på økonomi han. Har kun en utdanning innen samfunnsøkonomi med fordypning i makroøkonomi (som det å styre landet tross alt handler mye om), og han har bare vært nærings-, finans- og statsminister i mange, mange år...Hvilken peiling har egentlig Erna på økonomi? Nada! Hun er utdannet sosiolog..Så de som tror at hun kan gjøre dette så utrolig mye bedre må tenke seg GODT om en gang til før de avlegger sin stemme i høst. For hvor skal hun ta alle pengene som Norge får inn på skatter og avgifter fra? Hvilke penger skal hun bruke på å bygge veier og tilby gratis sykehusbehandling? Plukke de fra pengetreet sitt kanskje? Nei, hun vet det ikke engang selv, det er bare å ta en titt på debattene som foregår. Hver gang hun får spørsmål om hvor pengene skal komme fra så unngår hun å svare eller hisser seg opp. Er det virkelig en slik statsminister vi vil ha de neste 4 årene?

Sandra

19.08.2013 kl.21:10

Har beina på jorda jeg. Men Ap har hatt 8år på seg. Det er endel år ;) Men for all del. Folk som liker at de eldre lever et uverdig liv på pleiehjem osv, stem i vei på AP :D Du får ha lykke til ;)

Ida

19.08.2013 kl.21:47

Hei! Bra du engasjerer deg, men dersom du synes dyrevelferd er viktig nok, er AP dessverre helt, helt feil. Har du lest denne saken? http://www.nrk.no/valg2013/slik-svarer-partiene-pa-dyrekaring-1.11185470

«Arbeiderpartiet får karakter 3+
De redder seg inn fordi de nå har programfestet en avvikling av pelsdyrnæringen. Men landets neste største parti mangler en gjennomgående politikk på dyrevelferd. Ap burde ha utformet en politikk på viktige områder som dyreforsøk ville dyr i sirkus, fiskevelferd samt et mer velfungerende dyretilsyn, men dette er ikke nevnt. Kilde: Dyrevernalliansen
Noah: Svake på de fleste punkter, men på papiret klare på avvikling av pelsdyroppdrett.»

AP har sagt at de vil avvikle pelsdyrnæringen, og de sier det igjen, men det skjer jo ikke (det tar i så fall lang tid). Har du sett nøye på partiprogrammet til Venstre?

Veronica

19.08.2013 kl.22:10

Jeg er masterstudent i statsvitenskap, og jo mer jeg studerer politikk jo mer usikker og bastant blir jeg på hvor jeg hører hjemme. Selv jobber jeg innenfor forskningsmiljøet, og jeg er mer opptatt av de objektive sidene (ergo, å være særdeles politisk aktiv er ikke noe for meg som ikke ønsker å buse ut med hvordan JEG mener samfunnet burde organiseres. Jeg er mer opptatt av fakta). Nettopp fordi jeg mer opptatt av objektivitet er jeg også særdeles ydmyk og åpen for andre løsninger enn jeg måtte mene er best. MEN, noen skriver fryktelig usaklig her. Hvordan kan man kalle mellom 20-30% av den norske befolkning DUMME (de som stemmer borgelig)? Unnskyld meg.

Arbeiderpartiet er en ting - partiet gjorde mye godt for Norge etter andre verdenskrig.
Men, Arbeiderpartiets storhetstid er over. Politikken de fører i teorien er det nok få som egentlig vil motsi. Men, som presisert av flere her, så er teori og praksis to vidt forskjellige ting. Mitt personlige problem, er at de lover MENGDER av ting som de fleste vet er vanskelig å få til i løpet av en regjeringsperiode på 4 år. De lovte 12000 sykehjemsplasser i Stoltenberg 2. De fikk til 2000. FLOTT! Men, folk reagerer fordi de lovte så ekstremt mye. Hadde de bare lovet 1000, og fått til 2000 så ville folk ha jublet. De eier jo ikke strategi. Riktignok tror jeg dette med å love gull og grønne skoger gjelder alle partier.

Mitt problem er egentlig de sosialistiske partiene (SV, Rødt), Jeg kan ikke høre eller lese om en eneste politiker der som faktisk rett ut sier at de ønsker å hjelpe de som er dårligst stilt i samfunnet. ALT handler om å ta fra de rike, og kjøre rundt på bussafari på vestkanten i Oslo for å se hvordan de rike bor. Selv bor partilederen i Rødt i en millionvilla han nå leier, men som er arvestykke. Noe som etter min mening er enda verre enn millionærene som har jobbet rumpa av seg for å bli rike. Hva skjer med alle arbeidsplasser om man tar pengene til rike bedrifter og enkeltpersoner? Flere blir arbeidsløse. Hvordan skal samfunnet finansiere alle disse da? Hos de sosialistiske handler det kun om å ta fra de rike, uten at dette på noen måte direkte hjelper de som er vanskelig stilt i samfunnet. Det er jo der man må starte! Jeg synes disse partiene mangler en reell virkelighetsoppfatning - ingen mennesker er helt like heller. Hadde alle vært like, med likt utgangspunkt og like behov, så hadde vi ikke trengt flere partier som representerer oss. Det som jeg mener er viktig er at Norge som er en velferdsstat skal først og fremst gjøre livet til de som har kommet skjevt ut, bedre. Og dette kan fint gjøres uten hele tiden å hakke på de rike menneskene, det blir bare for dumt (merk: jeg er på INGEN måte rik. Er en fattig student med et studielån jeg nesten ikke tør å se på engang :P)

Det var min lille kommentar. Som en snart nyutdannet statsviter synes jeg det er flott at du også setter fokus på samfunnsrelevante ting :) Hadde ikke AP gått i regjering med SV eller SP (som for 10 år siden var HELT utelukket for dem å gjøre, de ønsket det ikke), så tror jeg de kunne fått til mer. Men Stoltenberg har bøyet seg mye for de to andre småpartiene, gudene vet hvorfor. Det er synd, for Arbeiderpartiet har en sunn politikk... i teorien.

Selv beveger jeg meg nesten mer mot Venstre denne gangen - bittelite parti, men deres ideologi (sosialliberalisme) er den eneste ideologien jeg føler jeg kan identifisere meg med; en gylden middelvei mellom marked og statlig styring.

Sigrid

19.08.2013 kl.22:12

Et fantastisk godt innlegg. All respekt til deg for at du tør å ta et standpunkt og samtidig belyse noe så viktig som det å bruke stemmeretten.. You go girl!:)

linn

19.08.2013 kl.22:13

Så flott skrevet Kristina! Jeg gir min stemmerett til AP, og synes de har gjort et flott jobb for Norge. Og vi er heldige som har jens, en så snill og flott statsminister. Og kunne heller ikke blitt mer enig med deg nå, du er virkelig en smart jente som viser det bedre for hver gang :) Stå masse på!

elisabeth

19.08.2013 kl.22:14

jeg krysser fingrene for ny regjering! alt for lite som er blitt gjort på disse 8 årene. eldre stues inn i to til trippelrom, mens noen må bo hjemme fordi de er for "lite syke". det må til en endring! vi trenger å tenke litt nytt! håper å tror at høyre kan klare det..

Em

19.08.2013 kl.22:21

Det blir interessant å se hvem som vinner valget. Liker at du stemmer på AP, blir litt sjokkert når jeg leser at alle skriver at Ap ikke har gjort en dritt.. Det er og har vært økonomisk krise i europa, og Ap har seilt oss fint igjennom det.
Folk klager og klager, mens vi har det så jævla fint egentlig og har vunnet i lotteriet.
Men vi lever liksom i en liten boble vi nordmenn, hvor vi liksom forventer å seile igjennom livet på stille vann.
Vi blir født på sykehus, vi kommer hjem til et hus, med varme, med vann, med tak.
Vi går i barnehage, vi går på skole, vi lærer å lese, å skrive, å regne, vi får en utdanning.
Vi kan bli _hva_ vi vil. Kan dere som klager hele tiden, på brutte løfter, ta en kikk på hvor sinnsykt heldige dere er?
Til og med oss som blir syke, for jeg er syk, til og med vi får lønn.

Sett nå for faen pris på det dere har. Våkn opp. Det er ikke bare du, som betyr noe. Jeg spyr av all denne grådigheten.

19.08.2013 kl.22:43

Synd at du lever i den søte rosa bobla di uten så mange problemer da. Vi har hatt 8 år med arbeiderpartiet nå. Ta deg en tur rundt på sykehjem over hele landet. Synet er så trist. Vi ungdommer hadde ikke overlevd ett døgn under vilkårene de eldre får. På de 8 årene er det ekstremt lite som er utrettet i forhold til hva som var lovet. Har iløpet av et år mistet to besteforeldre som begge har bodd på sykehjem.. Mange mange timer uten mat. Godt over en uke uten dusj og ordentlig vask. Det var vondt å se sin egen mormor gå ned over 10 kilo på kort kort tid. Arbeiderpartiet og eldreomsorg er et liksomglansbilde som aldri vil fungere i realiteten.
Men jeg skjønner valget ditt. For vanlige folk som desverre ikke har sett hvor ille det er og som er friske oppegående mennesker vil lett velge arbeiderpartiet.

Meg

19.08.2013 kl.22:46

Så fint at du har mot til å si dine meninger, og skape engasjement rundt politikk! Det er det få bloggere som tørr. Og så synd at så mange bruker dette innlegget til å rakke ned på andres meninger. Det er jo akkurat det politikk handler om: ulike meninger, ikke rett og galt, og svart og hvitt :-)

Meg

19.08.2013 kl.22:49

Stem for all del venstre! :-) Hva skal vi med demokrati hvis ingen ser meningen i å stemme på andre partier enn de "to store". Venstre har fortsatt en sjanse til å komme i regjeringen, og det hadde hvertfall ikke vært meg imot

kristine

19.08.2013 kl.23:10

det handler ikke om det, det handler om de krever skatt for å bruke det på å utvikle landet, ikke gi bort mangfoldige miliarder til andre land. Jeg sier ikke at vi har krav på alt sammen, men dette er ikke snakk om jeg som er egoistisk, og heller ikke enkelt personer, det handler om de bruker penger som er teknisk sett våre til å gi bort som det var ingenting for, som feks. middelklasse familier har jobbet hardt for. Det løfte om å forbedre eldre omsorgen som ap aldri har holdt, er et perfekt sted å bruke pengene på heller. AP har hatt sin sjanse og nå er det virkelig noen andres sin tur med å komme til makta.
Jo takk, skal ha et virkelig godt valg ;)

kristine

19.08.2013 kl.23:13

Og foresten! når det er akkuratt det temaet du vill diskutere og ikke de andre, så sier det vell sitt om ap ;)

19.08.2013 kl.23:14

E N I G !! det er helt idiotisk at mennesker som allerede har betalt opp til 50% skatt skal betale enda mer skatt av de samme pengene..? Og arveavgiften også. Idiotisk.

Anette

19.08.2013 kl.23:21

Flott at du er engasjert, men sett deg litt inn i ting før du går helt bananas ;)

Innvandring koster samfunnet mer enn man tjener på det. Sjekk ut SSB sine beregninger. Om innvandringen fortsetter som før, vil oljefondet være tomt iløpet av århundret.

Når det gjelder skatten din, så går Norge AS med et overskudd på 380 milliarder nå i 2013. Frp sitt skattelette er på 6 milliarder. Overskuddet blir da 374 milliarder i stedet for 380. Det er altså ikke snakk om å kutte ned på utgiftene.

Det du skriver om barn er også meningsløst, da grunnskoleutdanning er gratis i Norge. Universitetsutdanning koster heller ikke mange kronene.

Ine Kristin

19.08.2013 kl.23:28

Syntes det er kjempegreit at du tar opp slike tema, Kristina!
Kommer selv til å stemme på Arbeiderpartiet. Ingen parti er perfekte, men det er de som står for det meste jeg står for, så det er helt supert. Blir litt oppgitt over alle som klager på at de har hatt 8 år på seg til ditt og datt, og at alt de gjør er å bryte løfter. Media får frem alt de ikke får til, men lurer på om folk vet om alt de faktisk har fått til! De har skapt 300.000 nye arbeidsplasser, de har gjort mye bra i skolen, som for eksempel det at vi er så heldige og får gratis skolebøker!

Blir litt oppgitt av enkelte, men det handler jo om å finne sitt parti som relaterer mest til en selv. :)

Siw Merete Mong

19.08.2013 kl.23:33

Jeg er enig med deg på alt det du sier her. Høyre har et poeng, men dessverre vil de bytte ut toppskatten med moms. På det vi handler. Det er også et poeng at eldreomsorgen ikke er som den skal selv om dette har vært en kjernesak i lang tid. Det er synd at Stoltenberg er AP-mann, for han liker jeg godt :) Han har mange gode poeng, men ikke nok til at jeg vil stemme arbeiderpartiet.

lottaliz

19.08.2013 kl.23:38

Når eldreomsorgen fremstår som en så viktig sak for partiet så synes jeg absolutt den er verdt å fortvile over når ressursene er så små at det har gått en sykepleier på to etg. med 8-9 pasienter per. etg, inklutert demente pasienter. Det er ikke forsvarlig, og vi bor som nevnt over i et av verdens rikeste land. Dette er et superaktuelt tema i politikken som absolutt skal diskuteres :)

19.08.2013 kl.23:45

Jeg synes du er en kul jente, men på den politiske arenaen er jeg så langt fra enig med deg som det er mulig. Argumentet for at formueskatten skal bevares for at de som har mest skal bidra er tåpelig. For det første så er det slik at de som tjener mest allerede betaler mest i skatt. Min far kommer fra en fiskerfamilie i midtnorge, og min mors foreldre var lærere. De ønsket å bli leger og har brukt mange mange år og tatt opp store studielån for å nå dit de er i dag. De arvet langt i fra noen store summer. de betaler ekstremt høy skatt og bidrar til samfunnet på en veldig god måte. Så fordi de har jobbet seg hardt oppover så skal de "straffes" med å betale mest for at det skal være likt for alle? det er til å spy av. Verden fungerer ikke slik. Fremfor å kjempe for at alle skal være like, noe som aldri kommer til å skje, så burde man bruke ressurser på å styrke forholdet mellom de mer og mindre velstående,, slik at kabalen går opp for begge parter.

For det andre så har ikke Norge noen adel på lik linje som for eksempel Sverige. Vi er en potetnasjon som først har blitt rike de siste tiårene. Formueskatten er et langt viktigere tema i Sverige, da de har lange genereasjoner med adelsfamilier som besitter milliarder i arv.

Og btw, jens og jonas, våre kjære sosialdemokrater som vil at alt skal være offentlig, bor begge i millionvillaer og har benyttet seg av private helsetjenester. Dobbeltmoral?

Norge er europas siste kommuniststat (Dersom man mener at Russland fortsatt ikke er det, på tross av oppløsningen av sovjet i 92). Alt skal være likt,, ingen skal være bedre enn andre, så alle skal være like dårlige. hadde jens og jonas møtt de kravene i sin tid, tror du virkelig de hadde stått på talerstolen i dag?

Jeg fremstår svært blå, jeg er fullt klar over det. Dette er mitt første år som stemmende, og jeg gleder meg til å ta del i samfunnet på denne måten. Jeg prøver ikke å være bedreviter eller dra deg ned på noe som helst plan Kristina, men jeg er veldig glad i politikk og diskusjon, og synes dette er spennende å diskutere. :-)

20.08.2013 kl.00:00

http://www.vg.no/nyheter/meninger/artikkel.php?artid=10106483 :-)

Pia

20.08.2013 kl.00:21

Flott tiltak!! Det er så deilig å se at det er flere unge som engasjerer seg:) Godt valg til deg!

Malin

20.08.2013 kl.01:01

Oi, tenk å være så fordømmende over folk som har andre synspunkter. Er det greit å kalle deg jævla sosialistidiot? Trodde ikke det nei.

20.08.2013 kl.01:29

Hør hør! Er så enig med deg! Og jeg syns rett og slett tanken en blå regjering er ganske skremmende.

ole

20.08.2013 kl.08:08

Så bra skrevet. Helt enig med deg. Vi bor i verdens beste land takket være Arbeiderpartiet. Høyre og Frp kommer til å kjøre Norge i grøfta. Kanskje trenger Norge en mørkeblå regjering i noen år for å se hvor bra vi egentlig har det her hos oss, men nei takk, vi må tenke på fremtidige generasjoner også. Skulle ønske flere bloggere kunne skrevet om sitt politiske ståsted.

20.08.2013 kl.08:27

Må si meg enig i mange av de over her. AP står for mye bra som jeg støtter selv, men de har hatt for lang tid på seg til å gjøre noe men ikke mye har blitt gjort. Så mener selv det er på høy tid at noen andre burde få sjansen til å prøve seg de neste fire årene. Ha en fin dag Kristina :)

20.08.2013 kl.09:41

Jeg skal iallfall ikke stemme arbeiderpartiet! Etter å ha jobbet 3 år som sykepleier og sett hvordan de sparer inn og sparer inn og vi løper lovet av oss g pasienter som klager. Nei,nå er det på tide med noe nytt!

20.08.2013 kl.09:55

Mener du virkelig at du vil ha fire nye år med AP(e)? De har sitter i regjering altfor lenge nå, og har utrettet altfor lite. Å tro at de skal få ut fingeren ved å få fire nye år, er som å tro på julenissen. Mener du virkelig at de som kanskje jobber og sliter mest her i landet skal bli straffet for det ved å betale mye mer i skatt enn andre? Hvorfor skal det ikke være likt for alle? Ærlig talt, det blir bare for dumt. Jeg er på ingen måte en av de rike her i samfunnet, jeg er en fattig student, og da mener jeg FATTIG. Sittende regjering har ikke gjort veldig mye for å få studentene over fattigrensa. 7000 i måneden er ikke mye å leve på, hvertfall ikke når man har barn i tillegg. Samboeren min valgte å ta flere vakter på jobb da jeg ble student, for å få hjulene til å gå rundt, men hva skjer da?! Jo, da måtte han begynne å betale toppskatt fordi han tjente over den magiske grensa til toppskatt. Så hva faen hjelper det oss da? Nei det blir rett og slett litt for dumt for min smak. Heia BLÅTT!

Veronica

20.08.2013 kl.10:12

"...jo mer usikker og MINDRE bastant", skulle det jo stå da ;P

Frustrert sykepleier

20.08.2013 kl.12:55

Arbeiderpartiet har hatt veldig mange år å gjøre dette på! Hva har skjedd? Ingenting! De kan ikke eldreomsorg, de aner ikke hva som skjer på sykehusene.. De fraskriver seg alt ansvar for det negative som har skjedd i helse-sektoren. Men hvem sin feil er det egentlig? Oss sykepleiere som er underbemmanet som det holder, eller legene som også er underbemmanet og jobber altfor mange timer enn hva som er lovlig, eller turnuslegene som nesten står alene med ansvaret på de små sykehusene?!
Hva må til for at de skal åpne øynene? At en av deres egne eldre ligger på et kott fordi sykehjemmet ikke har plass? At deres egne dør fordi helsepersonell ikke catcher problemet tidsnok fordi vi faktisk ikke er nok folk!
Nei, Jens har fått sin sjanse, den har han brukt opp så det holder! Noen andre med ryggrad, og som kanskje tar ansvar for det de sitter å bestemmer må få sjansen.. Så heia blått! Håper de får til noe!

20.08.2013 kl.14:03

Skjønner.. Blir bare helt feil at du med en sykdom skal bli presset til arbeid. ønsker deg lykke til!

20.08.2013 kl.14:12

Kommer til å stemme AP i år. Høyre gir ikke svar på hvem de evt vil sammarbeide med i regjering eller svarer for seg om økonomisk politikk. Er også imot privatiseringen en borgerlig regjering vil føre. Krysser fingrene for at venstresiden vinner i år også.

20.08.2013 kl.15:24

Må si meg enig med de fleste over her. Hvis du tror AP er et godt valg i forhold til eldreomsorg og dyrevelferd trenger du å åpne øynene dine. Ta deg en jobb på et av sykehjemmene i Norge. Sett deg inn i hva som faktisk har blitt gjort i alle disse årene, ikke bare hva de SIER de skal gjøre. Handling sier mer enn 1000 ord sies det. Da er ikke AP et godt valg.
Ønsker du å tale dyrenes sak, må du nok se til Venstre eller Miljøpartiet de Grønne. Sånn som meg :)

20.08.2013 kl.16:31

Ok. Jeg klarte faktisk ikke å komme meg gjennom dette innlegget. Kom ikke lenger enn til den delen hvor du skriver at det "per dags dato" er for dårlig eldre omsorg. Nå skal jeg forklare deg et par ting, som jeg trodde var åpenlyst. "Per dags dato" har vi en rødgrønn koalisjonsregjering, med arbeiderpartiet i spissen. Slik har det vært i de siste åtte årene, dersom du ikke skulle ha fått det med deg. Du skriver videre at "dette har arbeiderpartiet tenkt til gjøre noe med". De har hatt åtte år på å tenke den tanken, men har enda ikke gjort noe med saken. Hva får deg til å tro at en endring vil skje med arbeiderpartiet på toppen? Måten du velger å vinkle saken er mildt sagt helt på trynet.

For all del, bruk stemmeretten din, og stem på det partiet du synes vil tjene landet vårt best. Men før du forutinntatt av dine foreldre legger stemmeseddelen din i urnen bør du gjøre deg selv en tjeneste og sette deg inn i flere partiers partiprogram. Dersom det er en endring du vil ha, hvorfor i all verdens dager vil du stemme på det partiet som har ført eldreomsorgen dit den er i dag? Det gir overhode ingen mening. Og nei, tro om igjen om du tror dette er et forsøk på å snu dine meninger, det er ikke min hensikt. Det eneste jeg ber om er en smule selvinnsikt, og kanskje en liten virkelighetssjekk før du neste gang velger å uttale deg. Dette er pinlig.

Line

20.08.2013 kl.17:30

Dette her var forferdelig stigmatiserende ovenfor "de blå". Virker som du er sosialist selv, og da er vel et av hovedpunktene at alle er like mye verdt? Gjelder ikke det de som har et annet politisk syn enn deg selv også? Dessuten kommer aldri alle skoler og sykehus osv til å bli private, men bl.a. Høyre vil åpne for mer privatisering. Dersom jeg står foran deg i køen og venter på f.eks. en operasjon, og bestemmer meg for å heller dra til en privat klinikk og betale for å slippe å vente - vil ikke det også si at du hopper en plass lenger frem i køen? Kan da ikke være nødvendig å "lash out" så voldsomt mot de som ikke mener det samme som deg.

Cecilie ..

20.08.2013 kl.17:38

Ja, vi er veldig heldige om vi skal sammenligne oss med fattige land som så vidt har tak over hodet.
Men nå ser jeg kun på landet VÅRT og hvordan vi har det med tanke på hvor mye penger vi faktisk har.
Det er tragisk dårlig!

Henriette

20.08.2013 kl.17:41

Fint at du oppfordrer unge til å bruke stemmeretten, men du har jo ikke peiling jente! Nei, håper for all del at det er slike som deg som åpner øynene og stemmer borgelig, for det er jo det norge trenger nå.
BRA! Det er kanskje viktigere enn nokonsinne å stemme det en ønsker. FRP kan gjøre mye skade på 4 år..

Carina

20.08.2013 kl.21:38

Ingenting annet enn politikk (og religion) steller istand så mye krangel og bråk. La mennesker få stemme hva de vil og ha sine egne meninger uten å kalle disse dumme eller naive. Ikke alle har samme verdier og livssyn. Ingen er like. Har samfunnet blitt slik at man ikke skal få bruke sin stemme (bokstavelig talt) slik man vil uten å bli rakket ned på fordi det ikke passer alle ? Janteloven as...

20.08.2013 kl.22:22

Ap har sakt siden 2005 at sykehjem og gamlehjem skulle bli bedre, har det blitt det? Nei. Nå har det gått 8 år og enda har det ikke blitt bedre. Ingen mer sjans fra meg jaffal!

Linn

20.08.2013 kl.23:15

Still deg selv et spørsmål... Hvorfor har ikke de rødgrønne gjort dette de siste 7 årene?
Arbeiderpartiet har de beste sakene og den beste visjonen. Problemet er at lederne som sitter akkurat nå ikke har noen planer om å jobbe for dette.

Det trengs nytt blod inn i arbeiderpartiet for at det skal bli ARBEIDERpartiet igjen...

21.08.2013 kl.08:11

AMEN

21.08.2013 kl.09:44

Det er flott at alle har forskjellige meninger og når det kommer til politikk kan man diskutere til stemmen er borte! Jeg personlig håper på et bytte og vil selv stemme høyre!

Jeg tror uansett hvilket parti som vinner så vil ikke forskjellene bli store - for AP lover nok like mye som alle andre, men der har vi nå sett at det er veldig mye de skulle gjøre noe med som ikke har blitt gjort! Jeg sier ikke at noen andre ville gjort det noe særlig mye bedre for det tror jeg ikke! Men det handler litt om prioteringer!

Noen av grunnene til at jeg vil stemme høyre er bla :

- Mindre skatt (ikke at vi vil merke noe særlig til det med tanke på skattetrekket av innkommen lønn, men skatten har bare økt og økt med AP - eiendomsskatten ble høyere osv).Norge har nok penger og trenger ikke øke skatten for hvert år! Jeg sier ikke at det er inntektskatten som stiger men tilleggsskattene som for de som har hus, hytte, driver egen bedrift, arv, bom, bil ++.

- Fortgang og mer utbygging av veier! Norge er et rikt land, men veiene her i landet er elendige! Jeg håper på bedre og tryggere veier, og ikke minst mindre ulykker!

- Innvanderepolitikken!! Dette er noe jeg brenner for! Jeg er ikke rasist på noen som helst måte, men når innvandrere kommer til Norge for å gjøre F*** og ikke kan bli sendt hjem pga det ene og det andre , da er det noe som er galt! I tillegg så sitter det mange innvandrere og søker om å få bli i Norge men som ikke får lov ? Dette er folk som er villige til å lære seg Norsk, få seg jobb og virkelig være med på å bygge opp Norge!!! Det er hva jeg kaller feil priotering...

- Høyrere og bedre kunnskap på skolen! Det er alt for mange barn i Norge som ikke klarer og følge med på skolen, og vil da henge etter og har vanskeligere for å oppnå det de vil med tanke på høyere utdanning når de ikke har fått den hjelpen de trenger på grunnskolen!

- Kvalitet og valgfrihet i helsevesenet : Redusere helsekøene så folk som er syke kan få rett behandlig til rett tid!!

Det er masse mer jeg kan gå inn på men dette er noen av mine synspunkter på hvorfor vi kanskje har behov for et regjeringsbytte ?! :-)

Håper alle som kan bruker stemmeretten sin!!! Lykke til!

(Beklager rotete innlegg og mye skrivefeil, jeg sitter på jobb og måtte bare kommentere dette innlegget)! Jeg syntes det er kjempe bra du tar opp et slikt tema på bloggen din Kristina! :-)

21.08.2013 kl.09:54

Jeg er delvis enig med det du sier om skatten og jeg ser tankegangen din! Når toppskatten er på 51 % så er det noe som er alvorlig galt!!! Du har jobbet og slitt med utdannelse, skaffe deg en god jobb og når lønningen kommer så går over halvparten av pengene DU har tjent til staten ???!!!! Latterlig!

Norge hadde vært like rike om det var lik skatt for alle! Om du velger å ikke ta noen utdanning og jobbe i butikk eller om du tar en lang utdannelse så burde skatten være lik! 25-30 % skatt for alle og Norge ville ikke emrket det økonomisk! En anna ting som er helt på jordet er alle pengene du må skatte av overskuddet i bedriften din! Hvis vi tar Petter Stordalen som et eksempel bare for å sette det litt på spissen! : Han har flere tusen arbeidsplasser og ansatte og for hver ansatt på han betale noe som heter AGA, dette tilsvarer x antall prosenter av det hver og en ansatt tjener i året! Dette er greit nok men på toppen av dette så må Stordalen ta ut x antall hundemillioner av firmaene sidene som går til skatt! Hvorfor ikke heller droppe skatten av formuen i firmaene og heller bygge ut flere arbeidsplasser? Staten vil da få like mye penger, men Norge vil få flere arbeidsplasser! er det ikke det Norge trenger da ? :-)

21.08.2013 kl.09:59

Sistnevnte er flott og veldig viktig! I mine øyne er det mye mer viktig å bruke de store pengene på en god eldreomsorg, et godt helsevesen og en god skole – enn å gi skattekutt til de som har mye fra før. Formueskatten er utrolig viktig at blir bevart, slik at de rikeste i landet vårt bidrar til spleiselaget som alle oss andre! :

Denne blir litt feil i mone øyne!! Det er en grunn til at disse har mye penger, de eller tidligere familie har jobbet for dette, de skaper arbeidsplasser, de skatter store summer fra før av og de gir mere enn nok til Norge! De er med å birdar like mye som alle andre og vel så det!

Du selv som driver eget firma kan kanskje komme opp i dette en gang! Du får flere ansatte og betaler AGA pr ansatt du har! Itillegg må du skatte av overskuddet du sitter igjen med, blir ikke det feil? Når du heller kan bidra med flere arbeidsplasser og staten vil fortsatt få inn penger via AGA av de nye ansatte ? Det er jo arbeidsplasser Norge trenger :-)

Camilla

21.08.2013 kl.12:15

Bra innlegg, men jeg mener stikk motsatt om formue skatten. Ikke alle som har formue har det som Røkke, etc. Noen har rett og slett spart og vært fornuftige. Skal de da straffes for det mener du? De med mest inntekt må allerede skatte mer fordi de tjener mer, så de hjelper til med potten allerede. Jeg synes det er feil at folk som kanskje velger hytte ved sjøen fremfor sydenturer skal skatte mer fordi de valgte å kjøpe en hytte og dermed har formue, iflg staten.
Det finnes mange andre steder for et land som Norge til å hente inn ressurser til sykehjem, osv. De mest økonomiske bør ikke straffes fordi de har gjort smarte valg i livet framfor å sløse bort pengene sine. Og mens vi er inne på det synes jeg arve skatten også er helt bak mål!
Respekterer meningen din, men følte behov for å dele min også nå ;-)

21.08.2013 kl.12:22

Kjempeinnlegg Veronica! Og jeg er enig..å ta fra de rike og gi til de fattige er ikke løsningen. De som har formue har jobba ræva av seg for å få det, med unntak av en Lotto millionær etc i ny og ned. Men det er vel ikke riktig at de som har jobba hardt og lenge skal betale mer enn andre for å finansiere blant annet alle "NAVerne" i samfunnet. Noen er syke etc, men herremin så mange som bare er giddalause og late og! Nei vet du hva....det blir for dumt spør du meg!

21.08.2013 kl.12:28

Ja Amen!! Kunne ikke vært mer enig i dette med formue skatten!! Det er helt på trynet at alle skal få en porsjon av enkeltes formue. Formue er noe folk har gjort seg fortjent til, i de aller fleste tilfeller. De har gått årevis på skole, jobbet hardt, tatt gode økonomiske valg, og nå skal de straffes for det?! Det blir for dumt!

21.08.2013 kl.12:30

Jepp! Heia blått og bort med formue og arve skatt! :)

lina

21.08.2013 kl.13:46

pinlig er ordet. amen.

Thea

21.08.2013 kl.16:10

Ser folk kommenterer at AP ikke har utrettet noe som helst i sin regjeringsperiode, og at de bare lover. Vet dere i det hele tatt hva grunnen til dette er? Jo, det er fordi vi har hatt en koalisjonsregjering, hvilket betyr at regjerngen har vært sammensatt av flere partier. Grunnen til dette er at regjeringen skal være i flertall på Stortinget, slik at de ikke bli overkjørt av opposisjonen. Dette fører til at AP vil ha vansker med å kjøre gjennom sine hjertesaker da de må komme til enighet med både SV og SP. Dessuten er det Stortinget som gjør endelige vedtak, og ikke regjeringen. Dette kommer også til å være tilfellet dersom en annen regjering kommer til makta. Muligheten for at det i dag dannes et ettpartiregjering som i tillegg er i flertall på Stortinget er så godt som ikke eksisterende. Derfor vil en ny regjering ha det samme problemet som AP har hatt i sin regjeringsperiode.

Thea

21.08.2013 kl.19:30

Må si at akkurat nå så fikk jeg så enormt respekt for deg Kristina. Skjønner jo det at du kanskje er så heldig å tjener veldig mye mer enn oss andre normale mennesker her i landet, og likevel støtter du formueskatten. Det å unngå for store klasseskiller i Norge er min største kampsak, så gleden ble stor for meg nå :-) #4nyeår

anette

21.08.2013 kl.22:27

Det var det jeg siktet til, de "syke".

anette

21.08.2013 kl.22:29

Norge budsjeterer med 380 milliarder i overskudd i år, Høyre vil ha et skattelette på 6 milliarder. Det vil si at det fortsatt er 374 milliarder kroner igjen å bruke på Helsevesen, skole etc....

anette

21.08.2013 kl.22:31

Oljefondet reddet Norge fra finanskrisen, et oljefond vi skal takke den borgerlige siden av politikken for.

anette

21.08.2013 kl.22:35

Oljefondet redda oss gjennom finanskrisa, ikke Jens eller AP.

"Til og med oss som blir syke, for jeg er syk, til og med vi får lønn."

Uheldigvis er det også alt for mange som ikke er syke, men som likevel får lønn uten at de løfter en finger.

Henriette

21.08.2013 kl.23:54

Jeg er SÅ enig med deg, Kristina! Jeg blir helt oppgitt over alle kommentarene som skriver nevergivende om hva du mener. Jeg synes det er så fantastisk fint å se at du skriver hva nettopp DU mener. Jeg mener Arbeiderpartiet er det partiet som ser hele mennesket, og har troa på et sosialdemokratisk samfunn. Ap er opptatt av å skape verdier og å dele verdiene rettferdig, og for at alle skal få like muligheter til viktige tjenester, som fks eldreomsorg og helsetjenester

Men, jeg skal ikke lyve å si at jeg ikke blir oppgitt over disse folkene som velger å påstå å si at AP ikke har gjort en "dritt" når det kommer til sykehjem og sykehus. 70% av de som legges inn, legges inn på akutt, null kø. De aller fleste andre også, får også behandling med en gang. Ventetiden går altså NEDOVER nå, og det behandles nå 1,6 millioner flere enn da sist regjering regjerte (uten kø). Før døde halvparten av de som hadde en kreftdiagnose, nå overlever 2/3 en kreftdiagnose.Og, arbeiderpartiet bruker 11 milliarder på private helseomsorg HVERT år. Det ER privatisering i dette samfunnet, bare (heldigvis) ikke like mye som høyresiden vil ha. Sykehjem er en av de tingene arbeiderpartiet vil fokusere mer på, og det er VELDIG bra det! I et samfunn kan ikke alt bli PERFEKT, uansett hvordan man vrir og vender på det. Helseomsorgen kan såklart bli bedre, og det er det som skal fokuseres på.

Jeg synes også at privatisering er et skritt i feil retning, spesielt hvis vi ser på utviklingen over de siste tiårene.Ta for eksempel privatskoler. Hvis vi skal bo i et samfunn der kun de rike går på de beste skolene, så har ikke alle like muligheter. Og vårt samfunn er bygd på likestilling og like muligheter til alle.Ta sykehus. Hvis du kan betale for bedre og raskere behandling, så er det ikke like muligheter. For alle har ikke like mulighetene! Og det med eldreomsorg for eksempel. Da er jo det en ting som burde utvikles, og ikke bare la de rike få bedre muligheter. Samfunnet må gå gjennom noen forandringer, men det er bedre å bygge på likestillingsverdiene til AP, enn privatiseringsidealet til Høyre and that's a fact!

Og, til dere som kommenterer dette med formueskatt. Erna avbrøt debatt om formueskatt i sinne, og ville ikke diskutere mer om det. Sier ikke det litt da? I tillegg til det, har to mastergradsstudenter kommet frem til at Høyre tar feil ved å fjerne formuesskatten.

HEIA ARBEIDERPARTIET!!!

22.08.2013 kl.02:13

Takk GUD for at noen sier dette. Det er tydeligvis en hel haug med idioter som kommenterer her. Det blir aldeles IKKE bedre om vi får en borgerlig regjering (se til diverse kommuner i Norge som styres av det borgerlige) som ønsker å både selge bedrifter til utlandet og ellers privatisere det som privatiseres kan.

Hva tror dere vil skje med dette herlige valget av privat vs offentlig? Jo, da vil det gå mer penger til det private og mindre til det offentlige. Veldig mange har råd til privat helsetjeneste om man er frisk (selv jeg gjør det) og da velger de gjerne dette. Disse arbeidsplassene blir da mer attraktive og gjerne mer lønnsomme og vil derfor trekke flere leger etc. Litt som i USA. Det offentlige helsevesenet blir for eksempel aldri bedre fordi ikke alle gidder å bry seg med helseforsikring. De har nemlig råd til å få medisinsk hjelp når de trenger det (tilsynelatende i alle fall) og dermed klarer aldri helsevesenet å komme seg videre økonomisk sett. Det er skrekkeksempelet på hva vi absolutt aldri bør få her i Norge. Herregud, bare tanken, jeg grøsser.

Sara

23.08.2013 kl.15:26

Så flott at du skriver om dette! Stemmer Ap, jeg også :)

23.08.2013 kl.19:37

AP må vekk fra makten!

27.08.2013 kl.21:21

Helt enig, Kristina! Skal selv stemme AP. De rød-grønne vet godt hva de ikke har fått til i løpet av sin regjeringsperiode, og det er nettopp disse tingene de kommer til å fokusere på.
Folk snakker om alt de rød-grønne ikke har fått til, men man trenger ikke lete lenge før man finner noe som faktisk er forbedret. Uansett, alle partier lover og lover, de færreste klarer å gjennomføre alt.
FRP/Høyre kommer til å rævkjøre Norge så til de grader.

Emma

28.08.2013 kl.23:28

Jeg har valgt å fokusere på to ting under årets valg, og de aller viktigste sakene for meg er dyrevelferd og forskning på grønne alternativer til olje.

Jeg er også relativt rød. Jeg vil at alle skal ha like muligheter, og ønsker ikke sterke og klare klasseskiller. Men selv om kommunisme, som AP og ihvertfall Rødt heller mot, funker på papiret, så er det noe annet i praksis.

I de neste 4 årene vil det, med bakgrunn i handlingsreglene for oljefondet, være muligheter for å bruke mer penger. Mye penger. Det vi i hovedsak burde bruke disse ekstra pengene på er forskning og utvikling av teknologi som kan gi miljøvennlige alternativer og gjøre oss mindre avhengig av oljen. Vi har levd lenge på oljen, den har gitt økonomisk vekst og gitt oss mulighet til å leve i luksusen av overforbruk. Nå er det på tide å "gi litt tilbake", leve grønnere og gjøre de neste generasjonene en tjeneste. Ved å løfte samfunnet til en standard vi ikke kan nå opp til om 50, 80 eller 100 år er svært egosentrisk. Det partiet som klart vinner på denne saken er Miljøpartiet de grønne.

Når det kommer til dyrevelferd er jeg veldig engasjert. Jeg ønsker å avvikle all pelsdyroppdrett, bedre vilkår for og produksjon av oppdrettslaks, verne mer skog (og dens tilhørende fauna), ha strengere regler for å holde kjæledyr (krav om kursing, forbud mot burbruk utenfor transport, lovpålagt chipping, søknad om tillatelse for å slippe kastrering av katter og gjerne sertifisering for å ha hund), beholde ulvebestanden (men støtte bønder med tiltak for å unngå tap av dyr), egenandel for veterinær, dyrepoliti og strengere straffer for mishandling av dyr. Igjen vinner MDG klart.

Derfor vil jeg ikke gi min stemme til et parti som planlegger å bruke disse pengene på å gjøre opp for tapte skatteinntekter (H), eller som har så stort fokus på rapportering og dokumentering at de fortsetter å produsere papirflytter etter papirflytter i byråkratiet imens de heller kunne brukt ressursene på å redusere kø i helsevesenet eller stoppe dreneringen av saker hos NAV (AP).

Så jeg slår et slag for fremtiden for dyr og våre fremtidige barnebarn, og skal stemme for å gjøre "hver" sak til en miljøsak.

Emma

28.08.2013 kl.23:44

Jeg er enig i kjerneverdiene til AP, men er uenig i at de fungerer i praksis. Jeg vil kommentere det du skriver om privatskoler, og at om kun rike får dette tilbudet så vil det ikke være likt for alle. Dette er sant, men da kan du heller spørre deg hvorfor de rike velger privatskoler? Kan det være fordi skolene er bedre?

I stedet for å stenge privatskoler som er bedre enn den offentlige skolen, så bør den offentlige skolen strebe etter å bli like god som private, slik at det ikke lenger er et klart valg om hvilket alternativ som er bedre. Noen faktorer er:

- antall elever per lærer
- den korte tiden læreren får til å forberede timer
- den korte tiden læreren får til å følge opp hver elev
- all tiden læreren er pålagt å jobbe med nye prosjekter året rundt
- mangelen på selvstyring av ressurser innad i hver skole
- og dermed den enorme statlige styringen av offentlig skole

Privatskoler har også lover, regler og forventede mål å forholde seg til, bestemt av staten. Om de får til å skape et bedre læringsmiljø og bedre fremdrift enn offentlig skole med lav statlig innblanding, hvorfor skal ikke offentlig skole klare det samme?

Jeg er for å beholde private skoler, slik at det offentlige kan ha noen å sammenligne resultater med og strekke seg etter. Det er ingen løsning å fjerne private skoler for å dra alle ned til nivået på offentlig skole, da er det bedre å utvide tilbudet slik at ihvertfall de som har råd får muligheten. Jeg er også for at de flinkere elevene skal ha et bedre tilbud, for fokuset i den offentlige skolen ligger på de middelmådige og dårligere elevene. De flinkeste får ikke utnyttet potensialet sitt. Prinsippet om konkurranse gjelder forsåvidt også for andre offentlige institusjoner.

Mathilde

03.09.2013 kl.21:01

Kommer også til å stemme Arbeiderpartiet! Ett flott parti som virkelig tenker på alle!

Skriv en ny kommentar

hits