Svar på spørsmål: Kosthold

Er du helt freak på å ikke spise sjokolade i helgene osv? Nei, absolutt ikke. Hvis jeg vil spise sjokolade, så spiser jeg sjokolade. I helgene har jeg alltid en dag hvor jeg pleier å spise det jeg har lyst på. Og da spiser jeg akkurat hva jeg vil ha! :-) Men i ukedagene spiser jeg aldri godteri eller søtsaker, rett og slett fordi det ikke er bra for kroppen innvendig og det gir meg null energi.

Har du noen tips til sunne varianter av kveldsmat, som både metter og er fristende? Jeg elsker kveldsmat, det er jo så godt! Jeg spiser alltid proteinrikt og tar en proteinshake i tillegg på kveldene, slik at kroppen har noe å bygge på over natten. Hva med mager vaniljekesam med varme bjørnebær? Det er nyydelig! Eller proteinpannekaker, smoothie eller speltlompe med masse kyllingskinke? Alt dette både metter, er sunt og fristende.

Sliter virkelig med å holde meg til ett sunt kosthold. Hva er din hemmelighet? Har du prøvd å tenke på mat som bensin for kroppen? Den tanken hjelper virkelig! Man får ikke energi eller en sunn kropp innvendig av å spise usunt, så derfor spiser jeg alltid sunt og godt. Jeg gidder ikke kaste bort treningen min på å spise dritt, og det er også en av grunnene mine til at det er så lett for meg å spise sunt. Visste du at kostholdet teller hele 70% av resultatene du får, og treningen kun 30%? Det er jo så mye god og sunn mat man kan lage seg nå, så det å spise sunt er den enkleste sak i verden.

Teller du kalorier? Aldri! Det holder lenge med sunn fornuft.

Kan du komme med noen enkle og billige tips til frokost, lunsj og kvelds?

Frokost: Havregrynspannekaker, rugsprø knekkebrød med kokte egg eller havregrynsgrøt med banan.

Lunsj: Kyllingsalat, skyr med bær, omelett, mager kesam med funlight oppi (dødsgodt!!), fruktsalat

Middag: Kyllingnuggets, omelett med grønnsaker og egg, spicy kyllingwok eller speltlompepizza

Kvelds: Kesam med varme bær, proteinsmoothie, speltbrød med pålegg..

Hva slags mat spiser du på en typisk ‘spisedag’? Da spiser jeg egentlig bare det jeg har lyst på! Gjerne en ekstra god frokost med varme baguetter og pålegg, en deilig middag og godteri + brus på kvelden. På spisedagene mine tar jeg ofte heeelt av, haha! Koser meg så mye på spisedagen min, og med god samvittighet!

Har du noen gode tips til hvordan holde sukkersuget vekk? Ikke spis søtt eller godteri i ukedagene, enkelt og greit! Sukker er utrolig avhengighetsskapende, så hvis du føler at du bare måååå ha godteri/brus helt plutselig - er det rett og slett kroppen din som har blitt avhengig. Så mitt tips er å ikke spise søtt, da slipper du søtsuget og får det mye bedre uten de vonde cravingsene.

Hvor mange måltider har du til vanlig? Så mange jeg vil, men rundt seks måltider! MAT ♥

Hvordan klarer du å velge sunn mat når du spiser ute, på restaurant og lignende? Det er jo så mye sunt nå, så det er ikke vanskelig! Jeg er veldig glad i sushi og sashimi, og det er heldigvis venninnene mine også. Så det blir ofte til at vi drar ut for å spise det! Hvis ikke er jeg veldig glad i salater, kylling, kjøtt, fisk...osv.. Aldri et problem for meg å spise sunt! :-)

29 kommentarer

helene

18.04.2013 kl.21:06

du er en guuud på de svarene dine, du. elsker måten du svarer på! har forresten fått helt sansen på havregryn og jeg spiser det som frokost, etter skolen og kvelds og jeg eeelsker det :) det er dødssunt men samtidig er det kjempegodt og det passer perfekt!

Camilla

18.04.2013 kl.21:16

Hei :) Dette spørsmålet har du sikkert svart på mange ganger tidligere, men jeg er så å si ny leser (og liker bloggen din veldig godt allerede, heheh), og jeg lurte bare på hvortid nettbutikken din åpner :) Kan d være så snill å svare på dette? :)

camilla

18.04.2013 kl.21:38

Å veldig bra svar! Inspirerende:) Vet jeg kanskje burde spurt om dette før men jeg føler jeg på en måte ikke blir ordentlig mett av f.eks salat, og spiser ganske mye brød. Kunne jo også spist knekkebrød men da må jeg spise veldig mye for å bli mett. Spiser frokost før skolen (enten havregryn, brød, havrefras) men merker at jeg blir utrolig fort sulten igjen, og blir liksom ikke ordentlig mett uten brød. Har du noen tips eller erfaringer? <3

Jeanette

18.04.2013 kl.21:41

blander du ut saften du har i kesamen,eller er den ublandet?

Project healthy

18.04.2013 kl.21:50

Virker som du har et meget sunt forhold til mat og trening, virkelig godt for oss andre å lese om :-)

18.04.2013 kl.21:54

Du sier du ikke spiser noe søtt i ukedagene, men hva med fruktinntak? er mye sukker i frukt, men jeg finner deg veldig vanskelig å kutte ut frukt i ukedagene. Og blir fort endel for mye... kan det ha noe å si for søtsuget?

18.04.2013 kl.22:15

For et forbilde! Du er så flink!! Inspirasjon :-))

Cathrine Pettersen

18.04.2013 kl.22:46

Baker du speltbrødet ditt selv (i så fall har du oppskrift?) eller kjøper du det (i så fall hva heter det og hvor kjøper du det?)? :)

A

18.04.2013 kl.22:58

Dette innlegget må jeg bokmerke, så jeg har det som inspirasjon!!!

Emma

18.04.2013 kl.23:07

Hva er blandingsforholdet når du har fun light oppi kesam? Hvor mange spiseskjeer saft per boks kesam feks?

Kristina Andersen

19.04.2013 kl.07:21

Cirka to spiseskjeer fun light :)

Kristina Andersen

19.04.2013 kl.07:21

Så hyggelig at du likte det! :)

Kristina Andersen

19.04.2013 kl.07:21

Jeg kjøper det på Drømmeplassen i Kristiansand. Det heter speltbrød uten gjær :)

Kristina Andersen

19.04.2013 kl.07:22

Jeg er ikke så glad i frukt, så spiser kanskje en appelsin eller en annen frukt til dagen. Spiser heller mye bær og grønnsaker :)

Kristina Andersen

19.04.2013 kl.07:24

Ublandet :)

Kristina Andersen

19.04.2013 kl.07:24

Koselig å høre :)

Kristina Andersen

19.04.2013 kl.07:25

Hva med å koke havregrynen, og lage den til grøt med masse bær oppå? Drikk alltid minst to store glass med vann til frokosten også, så holder du deg mett myye lengre :)

Kristina Andersen

19.04.2013 kl.07:26

Today I hope :-)

Veronika

19.04.2013 kl.08:53

Hei,

jeg skal ha lagt igjen en kommentar på spørsmålsrunden om trening. Hvorfor har du ikke godkjent den?
Det var en saklig kommentar så skjønner ikke hvorfor? :)

- V

Heidi

19.04.2013 kl.09:06

Hei! Lurer på om du har lest dette innlegget? http://noralba.blogg.no/1366280863_bodypower.html#comment

Nora skriver (kort oppsummert) at på hennes spisedager så spiser hun gjerne et litt større måltid, men er ellers streng resten av dagen fordi det kan ødelegge for resten av uken hvis hun spiser for mye. I quote Nora: "Selvom man har lov til å spise "dritt" på spisedager, så har det ingen mening om man overspiser alt du kan tenke deg av is, kaker, godteri og brus."

Har lest at du spiser alt du kommer over og har lyst på på dine spisedager, så lurer på hva som er riktig? :-)

Ane

19.04.2013 kl.09:39

Flott med spørsmålsrunde! Du er en inspirasjon for mange vil jeg tro, og det skal du ha! Fin blogg og flott å se at unge klarer å lykkes med å danne egne arbeidsplasser som du har gjort!

MEN, savner litt den gamle Kristina som ikke minnet meg så masse om fotballfrue (trening, mat, nesten lavkarbo kosthold osv). Hvorfor tror du at hele blogglisten (inkl. deg selv) er så fanatisk over trening og kosthold? Såklart blir dette livsstil, men det er hele konseptet:"I dag sto jeg opp kl. fem, rumpa mi spratt opp på trening, etter 1 time kondisjon og 1 time styrke var kroppen min uthvilt og jeg hoppet avgårdet hjem for å spise deeeilig frokost med kesam og blåbær. DEEEILIG mandag!" Virker som folk bare ELSKER å poste dagens treningsoutfit og en tallerk med kesam og blåbær.

Nå forventer jeg ikke en kvass tilbakemelding fra deg, der du bare mener at jeg er frekk, men dette er konstruktiv kritikk! Leser bloggen din hver dag og kommer til å fortsette med det!

Rebekka

19.04.2013 kl.10:15

DU stråååler og ser utrolig vakker ut Kristina! :)
Jeg gleder meg til det er min tur til å fokusere på treningen igjen for fullt etter svangerskapet ! :)

en riktig god helg til deg :)
klem!

19.04.2013 kl.10:16

For noen fornuftige svar! Høres ut som at du har god peiling på trening og kosthold, og først da synes jeg det er greit at man uttaler seg om det :-) Synes forresten også det er veeeldig kjekt når du har spørsmålsrunder, har vært ekstra kjekt å lese bloggen din i det siste!

Tine

19.04.2013 kl.10:39

Hei:) Elsker bloggen din og er ny leser :D
ut fra hvordan du svarer i spm: Vil du si at du har en moderat lavkarbo livsstil?

Trenger litt drahjelp til å komme igang selv...

Spiser du noen gang knekkebrød eller lignende? Mye frukt?

På forhånd TUSEN TAKK! :)

19.04.2013 kl.11:20

Kjempebillig studentfrokost; havregrøt med blåbær og kanel.
På Kiwi koster frossene blåbær 4-5 kroner!! En av mine frokostfavoritter :)
Putter oppi bærene når grøten er ferdig og varmer litt i mikrobølgeovnen siden bærene er frossene :)

Kristina Andersen

19.04.2013 kl.11:26

Jeg spiser ikke alt jeg kommer over, men det er ikke alt man trenger å blogge om når man har 14åringer som blir påvirket av alt jeg skriver. Nora får skrive hva hun vil, jeg oppfordrer heller mine lesere til å kose seg med mat og godis en gang i uka.

19.04.2013 kl.14:04

Eniiig! Så lei av denne bloggingen og savner gamle Kristina :( Tror jeg bare må slutte å lese den, så den ikke irriterer meg så mye...

toyni (:

19.04.2013 kl.22:40

Det er ikke 70% mat og 30% trening - det er 100% i begge deler, så er man i mål : p

Iselin

21.04.2013 kl.14:58

Ååå, det er så befriende å lese svarene dine! Helt fantastisk! Du er så utrolig flink og inspirerende, virkelig et godt forbilde for både meg og andre jenter :D

Skriv en ny kommentar

hits