JA til proteinpulver

Et av de mest stilte spørsmålene på bloggen, er uten tvil hvilket proteinpulver jeg bruker. Vel, jeg er en skikkelig proteinjunkie! Drikker det hver eneste dag etter trening, og eeeelsker å lage proteinkaffi.

Mitt favoritt proteinpulver er Chocolate Heaven, som kan kjøpes hos Proteinfabrikken. Jeg har prøvd vanvittig mange typer proteinpulver, men dette er det som til nå har smakt best. Det minner om Litago sjokomelk på smaken, og det liker vel alle? Jeg ble i hvert fall fantastisk glad når jeg fant et proteinpulver jeg kunne drikke uten å holde meg for nesa.....

Proteinpulver er som kjent et kosttilskudd, både for de som vil ned i vekt og for de som vil opp i vekt.

Slanker du deg? Pass på å få i deg nok proteiner hver dag slik at du beholder muskelmassen. Det er jo fettet du vil miste, ikke musklene dine.

Ønsker du å bygge muskler? Om dette er målet, er proteiner en vanvittig viktig ingrediens for å lykkes. Menneskekroppen kan nemlig ikke bygge eller vedlikeholde muskler om den ikke får tilført nok proteiner hver dag.

Jeg sier ikke at proteinpulver er bedre enn protein i vanlig mat, men det er en enkel og praktisk måte å få i seg mye protein. For meg er det ofte vanskelig å få i meg nok proteiner gjennom kosten, så da er proteinpulver en fantastisk løsning. Det er enkelt å tilberede, man blander bare med melk i en shaker og rister. Det er også perfekt å ha med seg på trening, turer, jobb eller skole - da dette har lengre holdbarhet enn vanlig mat.

Proteinpulveret jeg bruker finner dere HER, til kun 189 kroner. Nå kan dere også kjøpe en flott Fitness pakke til jenter, med Chocolate heaven proteinpulver og en haug av andre herlige saker som vitaminer, proteinbarer og samme rosa shaker som jeg har over + enda litt mer. Alt du trenger for en sunn hverdag, så denne pakken anbefaler jeg absolutt. Husk at Proteinfabrikken også har fri frakt ♥

annonse

69 kommentarer

Hanne

05.02.2013 kl.14:48

Takk for tips! Har eigentlig vert litt skeptisk til proteinpulver, men trur eg skal prøve ut denne :D Just because of you, som er så fantastisk inspirerande og god! Foressten, når du lager proteinkaffi, blander du kun pulveret i kaffien? :)

Lene

05.02.2013 kl.14:54

bare et lite tips; kroppen har ikke noe lager for proteiner, så hvis man får i seg for mye proteiner (mer enn 0,75g per kg kroppsvekt) vil dette gjøres om til energi (fett). så hvis du får i deg for mye protein uten å bruke nok energi vil du legge på deg istedet. Bare et tips fra en som studerer ernæringsfysiologi :)

Henriette TK

05.02.2013 kl.14:59

Du er så fantastisk Kristina! Virkelig et forbilde for meg når det gjelder både trening, kosthold, livslyst og utseende! Har vurdert å begynne med poteinpulver, men da jeg ikke har lov til å trene pga. At jeg besvimer så mye er det vel like greit å vente med proteiner.. Ellers sliter jeg veldig fortiden, siden jeg er ofte borte fra skolen (går idrettslinja, derfor litt upraktisk med treningsforbud), ofte på sykehus fordi de prøve å finne ut hva som feiler meg. Hjelper å lese bloggen din igjennom alt dette, får meg til å se litt mer positivt på ting! Så tusen takk, Kristna <3

05.02.2013 kl.15:01

Kan du LÅVE at den smaker sjokolademelk? :p for jeg har savnet den smaken liksom, og nå har jeg en som smaker jordbær- litago, helt greit liksom. Men denne fristet! Kan du garantere at den er så god? :D hahaha, jeg er desperat :p

charlotte b

05.02.2013 kl.15:02

Hvor lenge varer en sånn boks hvis du tar daglig anbefaling hver dag? :)

Benedicte

05.02.2013 kl.15:03

Kan man erstatte det med f.eks frokost og til kvelds..? Trenger å gå ned i vekt :)

anette marlen

05.02.2013 kl.15:10

elsker pf! hele kjøkkenet hos meg og kjæresten er fylt opp ;* er så heldige at han får sponset det meste derfra, så det flyter over! men godt er det :D

05.02.2013 kl.15:14

Woho, bestilte nettop :) Ble tom for litt siden og aldri fått surret meg til å kjøpe nytt..

Kristina Andersen

05.02.2013 kl.15:22

Snille Hannemor! Da blander du pulveret med litt varmt vann, og heller det i kaffien :)

Kristina Andersen

05.02.2013 kl.15:22

Tuusen takk for fine ord!! Håper legene finner ut hva som feiler deg, det hørtes ikke noe greit ut :/ Stor klem til deg søta!

Kristina Andersen

05.02.2013 kl.15:23

LOVER! Den er den beste jeg har smakt til nå :)

Kristina Andersen

05.02.2013 kl.15:23

Du kan det, ja. Men det er ikke noe jeg vil anbefale, da jeg ikke mener man skal erstatte vanlig mat med shakes. Proteinpulver er et tilskudd, ikke en erstatning for mat :)

Jeanette

05.02.2013 kl.15:47

de aller fleste får i seg nok proteiner gjennom kosten! Dessuten er det ikke bra med tanke på vektnedgang,fordi det inneholder mye kalorier. Men om folk vil kaste vekk penger på dette så be my guest! Jeg synes ikke noe om det:)

05.02.2013 kl.15:52

Hei..stemmer det at det er kun 1,5 dl melk eller vann som skal blandes med 30 g pulver?og at dette er ein anbefalt dagsdose?

gunnnis

05.02.2013 kl.16:10

Hei Kristina. Er fast leser av bloggen din, og jeg har noen spørsmål til deg. Jeg har den siste tiden vært så fokusert på studiene og få gode karakter, og har da innsett at jeg har spist en del usunt i det siste, jeg har forså vitt ikke "råd" til å trene på treningssenter hele tiden heller, pga jobb og skole. Og ekstremt mye lekser etter skolen, så har jo nesten ikke tid til så mye trening.. Men har du noen tips som kanskje kan hjelpe? Jeg går til skolen hverdag + at jeg har litt fri innimellom så da går jeg ned på hybelen igjen max. 3-4 ganger daglig. Håper på svar :)

Linn

05.02.2013 kl.16:12

Så fantastisk fin du var på håret på disse bildene! Og ellers! Hehe:)

helene

05.02.2013 kl.16:18

det må jeg bestille! har sånn ekkel shake fra sunkost som smaker helt forferdelig, men dette så jo deilig ut :)

HegeM

05.02.2013 kl.16:35

Har du prøvd å lage proteinfluff?
Syns det ser så digg ut men ar ikke helt prøvd meg på det enda:)

elin

05.02.2013 kl.17:34

har veldig lyst til å prøve det.. har prøvd den sjokoladeshaken fra easy living, og det er såvidt den ikke kommer opp igjen..
Håper denne her er bedre?? :)
Ellers synes jeg det er supert at du kommer med slike tips ;)

LK

05.02.2013 kl.17:37

Studerer du ernæring?? Da vil jeg sporenstreks be læreren min om ekstraundervisning ;)

Kroppens minimumsbehov er ca 0,8 gram/kg, dette forutsetter proteiner av høy kvalitet. Trener du mye, slik som f.eks Kristina, øker dette behovet, og trener du hardt, kan optimalt proteininntak være opp mot 1,8 gram kg.

Om proteinet gjøres om til fett kommer helt an på hvilke aminosyrer det er snakk om, og hvordan resten av kostholdet ser ut.

Ingvild

05.02.2013 kl.17:42

Du er verdens søteste Kristina!!! :) :) Og takk for supre tips med proteiner! Jeg har store planer om å legge på meg til bikinisesongen,så dette lover bra! :D Ha en fin dag <3 Klem!

Emilie

05.02.2013 kl.17:53

Når jeg drikker proteinpulver etter trening, f.eks kl. 15.00, klarer jeg ikke å spise middag før rundt 18-19 tiden.. Blir skikkelig mett av proteinshaken, og er veldig irriterende siden jeg ønsker å gå opp i vekt å trenger å spise mye.

Blir du også veldig mett av den?

L

05.02.2013 kl.17:55

Hei.

Hva tenker du om ernæringsfysiologers skepsis til at bloggere, uten formell utdanning innen kosthold og helse, anbefaler kosttilskudd, dietter etc.

Jeg vil hedre deg som vanligvis fronter et normalt kosthold.

annki

05.02.2013 kl.17:56

Hei Kristina! Takk for tips!
Jeg trener ikke på helsestudio eller bygger muskler på noen måter. (Litt tunge løft på jobb her og da, men ikke noe som sees på som trening). MEN jeg har en husky som skal ha masse turer om dagen, så løping og rask gange blir min form for trening hver dag. Hadde du anbefalt proteinshake til meg da? Eller er proteininntak KUN for muskelbygging?
Takker for svar;)

Sara

05.02.2013 kl.18:02

Haha, det er feil!! Det protnet tisser man bare ut igjen;) skal du bygge muskler kan du ligge på 2g per kg.

Erica

05.02.2013 kl.18:03

Du kommer virkelig med de beste tipsene til så utrolig mye! Du er virkelig årsaken til at jeg har begynt å trene som jeg gjør. Du virker som den personen som virkelig er den med bare godt inne i seg. Jeg har lest så utrolig mange blogger, men aldri klart å lese de fast, men denne er det et must å lese hver dag!!! Digger deg<3 Jeg vil bare si takk for alle tipsene du legger ut her, og tror det hjelper så utrolig mange flotte personer :-)

Kristina Andersen

05.02.2013 kl.18:10

Tuusen takk for så koselig kommentar Erica! Det betyr mye <3

Kristina Andersen

05.02.2013 kl.18:10

Absolutt, proteiner er bra uansett for å bevare muskelmassen :-) En proteinshake etter rask gange eller jogg er helt supert!

Kristina Andersen

05.02.2013 kl.18:11

Denne her er hundre ganger bedre, uten tvi :)

Kristina Andersen

05.02.2013 kl.18:12

Det stemmer.

Du ser så sunn og frisk ut! skikkelig forbilde! får så lyst å dra ut å springe gjennom en blomstereng hver gang jeg er på bloggen din!

05.02.2013 kl.18:13

Du ser så sunn og frisk ut! skikkelig forbilde! får så lyst å dra ut å springe gjennom en blomstereng hver gang jeg er på bloggen din!

LK

05.02.2013 kl.18:20

Her er det mye rart... Pisser du proteiner har du en nyresykdom.

Proteiner som ikke går med til proteinsyntese, blir enten brukt som energi i sitronsyresyklusen, omdannet til glukose eller omdannet til fett. Hva nøyaktig som skjer, avhenger av hvilke aminosyrer det er, og hvordan kostholdet ellers ser ut.

LK

05.02.2013 kl.18:25

Mat inneholder kalorier, og kalorier er ikke farlig med tanke på vektnedgang. Uansett om man skal opp eller ned i vekt, må man ha kalorier. Proteiner er det makronæringsstoffet som metter best, og som Kristina skriver her, vil det være smart å få de fleste kaloriene sine fra dette. Om man vil ha ekstra utbytte av trening, er det langt i fra bortkastede penger.

Tone-Lise Kalvø

05.02.2013 kl.18:26

Uff, syntes aldri det smaker noe godt:p haha, mannen i huset driver og drikker det og jeg brekker meg hver gang han gjør det, haha!

LK

05.02.2013 kl.18:32

Proteiner metter bedre enn andre makronæringsstoffer, så det er ikke så rart at du kan bli mett :) Lager du den med vann eller melk?

05.02.2013 kl.18:44

Regner med at en ikke skal ta det uten å trene? Hvordan er det evt med treningsfrie dager, styrer du unna shaken da?

LK

05.02.2013 kl.18:52

Med det aktivitetsnivået der, dekker du behovet for protein greit via et normalt kosthold.

05.02.2013 kl.19:09

Som det blir sagt ovenfor, skal man bygge musker skal man ha opptil 2g pr kg! Og Kristina trener ganske så hardt regelmessig så tror nok hun kan drikke den shaken med god samvittighet! :) Hele grunnen til slike shaker er jo at hvis du trener mye er det ikke nok med de proteinene vi får gjennom maten. Da må det ekstra tilskudd til :)

Therese

05.02.2013 kl.19:12

Det er bedre å spise kaloriene sine, enn å drikke dem! De fleste som trener moderat og spiser normal kost, vil ikke ha behov for proteinpulver. Skal man i tilegg gå ned i vekt, må det flere kalorier UT enn INN. Proteinpulver inneholder ofte mye kalorier. Selvom dette er "gode kalorier", er en kalori en kalori.

Ida

05.02.2013 kl.19:13

Lars Kristian, ta å ro ned cella litt a. Det er ikke din jobb å informere hele internett om "riktig" kosthold. Jada, du tar noen timer på nettstudie, men også da?

Emilie

05.02.2013 kl.19:19

Takk for svar :) Melk.

05.02.2013 kl.19:27

Var nettopp og hentet dette på postkontoret, nå gleder jeg meg bare enda mer til å prøve det etter trening i morgen! :-D

Christina

05.02.2013 kl.19:38

Proteinpulver er fantastisk, både alene og i bakverk! Jeg vil anbefale MyoProtein Mocca Chocolate om du enda ikke har prøvd det. NAM! Herlig blogg forresten :)

Darija

05.02.2013 kl.20:27

Ååååå, Kristina! Nå ble jeg kjempe glad!:-D har lett så lenge etter proteinpulver, men har så mye å lese til skolen at jeg på en måte ikke har orket å lese så mye om det på nett! Dette her skal jeg absolutt bestille:-D og det er som du sier, viktig å ikke overdrive med det! Du ER så flott! Tusen takk for alle dine gode tips!

Stor klem til deg<3

Helene

05.02.2013 kl.20:58

Heeej! Hvor lang er leveringstiden på getsporty ca? :D Trenger et kjapt svar! Kleems!

Om nom nom:)

05.02.2013 kl.21:16

Bruker også denne:) både før og etter trening! Smaker veldi godt. Gleder meg til de singlettene kommer på getsporty! Tror jeg må ha en av de:) er de vanlige i størrelsene?

05.02.2013 kl.21:28

Det Lene sier er faktisk ikke så feil. Nå vet jeg ikke nøyaktig hvor mye proteiner man skal ha ift kroppsvekt og trening osv , så det skal jeg heller ikke uttale meg så bastant om. Men tilfører du kroppen mer proteiner enn du bruker ( blir samme prinsipp som alt annet egentlig ) så vil ikke kroppen nyttegjøre seg av det overflødige og det blir da omdannet til fett. For det er begrensa hvor mye proteiner man trenger, alt etter aktivitetsnivå bla- som forsåvidt også sier seg selv.

Tenker det er greit å sette seg litt inn hva man selv ønsker å få ut av treningen, hvor mye og hva man får gjennom fast føde for så å evt snakke med noen som har peiling- fagfolk med andre ord :)

Heidi

05.02.2013 kl.22:14

Er dette LK, som i Lars-Kristian til fotballfrue?:-)

Anonym

06.02.2013 kl.01:09

Hei! Vil bare si at jeg er veganer og trener, bruker aldri proteintilskudd, men får likevel i meg mer enn nok proteiner hver dag. Spiser du veldig ensidig hvis du mener du får i deg for lite?

Jeg var selv mye inne og leste på diverse treningsforum som påstod at jeg bare måtte pøse på med proteiner. Jeg tror ikke det er skadelig, men jeg tror heller ikke at det er noe vits i! Dyrt er det også. Så jeg får i meg alt jeg trenger og mer til via kosten. Anbefaler andre å gjøre det også, spesielt dere i kommentarfeltet som ikke trener mye.

Emilie

06.02.2013 kl.01:26

Kjempegode tips :)

Kaja

06.02.2013 kl.07:45

BCAA er også genialt når du slanker deg. Proteiner og andre ting som gjør at du holder på muskelmassen når du går på kaloriunderskudd. Når du prøver å bygge burde du vel kanskje bruke et proteinpulver med litt mer kcal i, da du skal ha i deg mest mulig kcal i den perioden :)

Ellers lurer jeg på hvordan du bruker det pulveret i kaffe? Min bare klumpa seg med en gang det kom i nærheten av den varme kaffen, så det forsvant rett i vasken gitt ;)

Kristina Andersen

06.02.2013 kl.08:52

De er vanlige i størrelsen, ja: D

Kristina Andersen

06.02.2013 kl.08:52

3-7 dager.

Chrisitna

06.02.2013 kl.08:56

Et tips er å blande proteinpulveret i kaldt/lunkent vann før du tar kaffen oppi, slik at alt er oppløst på forhånd. Da unngår du klumper :) Pulveret tåler ikke direkte kontakt med kokvarmt vann. Lykke til!

Silje Cathrine

06.02.2013 kl.10:39

Lite tips for å få i seg bra med proteiner og samtidig minske det animalske:
bak brød og rundstykker med sesamfrø, masse proteiner. Jern og B.vit.
Spis soyabønner! På sans og smak i lillemarkens har di masse soyaprodukter, 70% proteiner i soyabønner i motsetning til kjøtt som ikke har på langt like mye. Så sparer du dyrene i tillegg :)
Flotte treningsinnlegg - elsker motivasjonen og viljestyrken din :D

Alice

06.02.2013 kl.11:10

Kunne ikke vært mer enig, Jeanette... ;)

LK

06.02.2013 kl.13:20

Lene har rett i en ting, og det er at et overskudd "kan" bli omdannet til fett (kommer helt an på kosten ellers). Men at alt over 0,75 gr/kg blir til fett er 100% feil.

LK

06.02.2013 kl.13:22

Det har du rett i.

En ting er å klare å dekke behovet, en annen er å få en perfekt sammensetning av aminosyrer, til rett tid. Ikke alle har en middag med 200gr kylling stående klar rett etter trening.

LK

06.02.2013 kl.13:25

Ønsker du vektoppgang er dette smarte tips å følge; http://www.friskogfunksjonell.no/enkle-tiltak-for-a-fa-i-seg-nok-mat/

LK

06.02.2013 kl.13:26

Også hva da?

LK

06.02.2013 kl.13:27

Proteiner i form av proteinpulver er billigere enn proteiner fra mat, absolutt ikke dyrere.

LK

06.02.2013 kl.13:48

Kan legge til at om du er veganer, bør du spise mer proteiner enn hva som blir anbefalt pga at kvaliteten på proteinene fra vegetabilske kilder er lavere enn animalsk.

Ida

06.02.2013 kl.19:18

Sånn som i "ingen bryr seg".

06.02.2013 kl.19:38

Hvordan er dette å ha i bakevarer? Pulveret jeg bruker nå er godt å drikke både varmt og kaldt, men ødelegger en eventuell bakst helt. Har du prøvd ut dette? :-)

www.elisahaugan.blogg.no

06.02.2013 kl.21:45

Hei Kristina! Ville bare si at bloggen din og du er veldig inspirerende, samtidig som jeg har to spørsmål:) Tenkte å begynne med proteinpulver etter trening osv, veier ca. 60 kg, hvor mye burde jeg ha? Og du som har litt peiling på dette kosttilskuddet, hva er forskjellen på diet proteinpulver og det vanlige som feks, eirinkristiansen bruker? :)

Bloggklem!

06.02.2013 kl.21:49

Lurte bare på en ting til, 450 gram.. Hvor lenge varer det sånn ca? :D

LK

06.02.2013 kl.23:19

Litt vanskelig å ta seg nær av det når ikke klarer å fullføre en setning med forståelig norsk..

Du må gjerne lure deg selv til å tro at ingen bryr seg, ser ikke helt hvor du tar det fra.

Merete

06.02.2013 kl.23:36

"Ingen bryr seg" ? Går du på u.skolen eller Ida? Ta d helt med ro, du kommer til å bli voksen en dag du også... LK er kunnskapsrik, og du trenger ikke se lenger enn i dette kommentarfeltet for å finne noen som bryr seg.

For å være helt ærlig er det mest sansynlig deg ingen bryr seg om... Ta deg sammen.

Maja

07.02.2013 kl.21:10

Hva slags str har du i jakka? :) Lyst på den selv og er omtrent som deg på størrelser :)

Skriv en ny kommentar

hits