han løp for livet

Herregud, jeg blir så forbanna på enkelte mennesker at jeg finner ikke ord!

Jeg var på min daglige tur med Milo i parken, rett ved leiligheten vi bor i. Her er han alltid løs, fordi det er et lite område med lite folk - og han er selvfølgelig lydig. Tilfeldigvis kommer en kompis forbi som jeg slår av en prat med, og i mens går to kvinnfolk forbi med noe jeg tror mener var en pittbull. Den begynner å bjeffe på Milo og oppfører seg truende, men den var heldigvis i band. Enn så lenge...

Eierne slipper den løs (av en eller annen latterlig grunn!!) og plutselig kommer den løpende å glefser etter Milo. Jeg ser bare den lille hvite dotten min løpe for livet, mens den andre hunden fra helvette jager han. Jeg ble så sint og fikk seriøst lyst å smelle begge kvinnfolkene rett i bakken. Hadde det ikke vært for at de var på størrelse med Mount Everest, så hadde jeg jammen med gjort det med et smil.

Heldigvis fant jeg Milo i god behold - med fantastisk hjelp fra snille mennesker som også var i parken. Jeg vet at jeg selvfølgelig ikke burde ha hunden min løs, uansett hvor vi befinner oss. Men en ting skal være sagt: det er forskjell på en liten valp på tre kilo, som er lydig og aldri går lengre enn en meter bort i fra meg - og på en drapsmaskin av en hund på sikkert 30 kilo. Verste var at eierne stod å lo mens dette pågikk. Noen mennesker skulle virkelig ikke hatt hund! Er dere ikke enige?

102 kommentarer

Glenn

28.07.2011 kl.13:41

Du skal få min støtte på den :)

Malin

28.07.2011 kl.13:42

Jeg syns man skal kunne ha hundene løse, så lenge de er lydige. Også store hunder kan være snillere enn den der var. Men det å slippe den løs etter de allerede ser den har glefset mot en annen hund, er bare utrolig dumt. Noen mennesker skulle virkelig ikke hatt hund! Deriblandt de som ikek klarer å kontrollere bikkja si.

Thomas

28.07.2011 kl.13:45

UFF!! Godt d gikk bra med dere..

28.07.2011 kl.13:51

vel hunden din er jo ikke akkurat en liten valp lengre vel?

Iselin

28.07.2011 kl.13:52

Herre! Latterlig gjort av de damene. Helt enig med deg, Kristina :-)

Silje

28.07.2011 kl.13:52

Er helt enig med deg!

Lill

28.07.2011 kl.13:53

herregud! Stakkars Milo... Noen er seriøst ikke egnet for å ta vare på andre liv enn sitt eget.. Blir så kvalm av sånne mennesker!

Anette

28.07.2011 kl.13:57

Nydelege Milo ? Er så absolutt eining med deg om at det er store skilnadar på små hundar og store hundar. Sjølv om alle og ein kvar bør ha hunden sin i band, så er store hundar er utan tvil meir truande for andre. Sjølv har eg alltid mine to sjarmtoll i band (men det er vel aller helst fordi at eg ville vore to hundar fattigare om eg ikkje hadde hatt det :p).

Elise

28.07.2011 kl.13:57

Huff, helt enig :/ Sånn er bare så utrolig frustrerende ..

opplevd noe av det samme selv med Min ....

Astrid

28.07.2011 kl.14:03

What, det høres jo helt sykt ut! Værste er jo att han kunne bitt han i hjel, har lest om flere slike tilfeller :/ Stakkars lille Milo :(

Kristine

28.07.2011 kl.14:06

Definitivt enig med deg! Jeg passet en Irsk Setter i fjord sommer som var verdens snilleste men også minst lydige og mest rastløse, og når vi gikk forbi andre hunder (spesielt tisper) ble han helte spinnvill og jeg ville aldri ha tenkt tanken på så mye som å slippe han løs når jeg såg reaksjonen hans på andre hunder. Han var ikke voldelig på noen måte, men vi alle vet at hunder har med å utvikle lek til kamp med mindre de er trygge på verandre osv. Det der må være noe av det mest idiotiske noen kan gjøre når de ser signalene som hunden ga ut før den i det hele tatt ble sluppet løs! Det kunne jo gått skikkelig gale!

Jeg er glad på dine vegner for at du fant igjen Milo ;)

susanne ramsdal

28.07.2011 kl.14:07

for to måneder siden var jeg ute å gikk den vanlige runden med min hund (king charles cavalier) som er ei tispe på rundt 7-8 kilo. vi bor veldig landlig så når vi går tur går vi forbi skoger, vann og bondegårder. når vi nærmet oss slutten av løypa gikk vi forbi en bondegård, og inngjerdet stod en fullvoksen bullmastiff og fulgte med på oss. 50 meter lenger oppe stod eieren på rundt 60 år og gjorde noe gårdsarbeid. før jeg vet ordet av det har bullmastiffen klart å sprengt seg gjennom et høyt gjerde, som faller oppå meg og jeg blir liggende bevisstløs i noen minutter, jeg blør overalt og har skadet meg ordentlig. når jeg reiser meg opp ser jeg hva som foregår: et svært beist på 50 kilo har min lille hund i munnen og biter henne opp. blod spruter overalt og hunden nekter å slippe taket (den har låst kjeven). eieren finner fram en stokk og begynner å slå ihjel sin egen hund som nekter å høre på eieren. jeg prøver å hjelpe, og uten å tenke over det spenner jeg bullmastiffen for å avlede den (uten å tenke over at hunden når som helst kunne slippe taket og angripe meg istedenfor). instinket mitt slo til og jeg satte hunden min sitt liv foran mitt eget. etter minutter med kamp gir bullmastiffen endelig etter, og eieren bruker alle sine krefter på å holde igjen hunder når min egen hund løper for livet nedover mot et hus, jeg har aldri hørt verken et dyr eller menneske skrike på den måten som min egen hun gjorde. blodspor over alt, og jeg springer etter for harde livet. andrenalinet pumpet for fullt i kroppen min og det eneste målet mitt var å redde min egen hund. hun løper inn en åpen kjellerdør og gjemmer seg bak noen vaskemaskiner for å dø. jeg raser ned alt av hyller og esker for å nå frem til henne, og usikker på om hun hadde knukket noe i kroppen løftet jeg henne opp og holdt henne inntil meg. jeg kjenner på pulsen hennes og merker at den går senere og senere, det er blod over alt. jeg rister i henne og skriker av min fulle hals: hjeeeeelp, kom og hjelp oss! hallo! jeg løper ut av kjelleren med hunden min i armene, og jeg løper opp til inngangsdøra for å komme meg inn og få tak i en telefon. (jeg kastet min egen telefon fra meg når jeg datt). døra var låst, jeg vurderte å knuse et vindu. mannen kommer nedover bakken med bil i full fart, og han har fått sin egen hund inn i bilen. han bytter bil og roper til meg at vi skal til dyrlegen. jeg løper bort og setter meg i bilen, og bullmastiffen blir igjen alene i den andre bilen. det tar 20 minutter til dyrlegen, og det er de lengste 20 minuttene i mitt liv. jeg gråter hele veien og nekter for det som har skjedd. min egen hund er forberedt på å dø, og hun gir etter for hvert minutt som går. hun slipper alt ut av kroppen sinn (avføring og urin) fordi hun vet hun skal dø. jeg rister i henne og snakker til henne for å holde henne våken. vi kommer frem til dyrlegen og der venter det mange mennesker som er klare til å hjelpe. min egen hund blir lagt på operasjonsbordet for å sjekke skadene: musklaturen i høyre fot er ødelagt, fem store bitt, huden har løsnet fra kjøttet og det er stort blodtap. jeg blir bedt om å vente utenfor imens operasjonen foregår, og en dame følger meg inn på toalettet for at jeg skal vaske meg. det var ikke én plass av kroppen min som IKKE var dekket av enten blod eller hundebæsj. men der og da kunne det ikke brydd meg mindre. damen la merke til foten min og at jeg hadde et kutt i hodet, og jeg ble strakt sendt på legevakten imens hunden min opererte. de ringte til foreldrene mine og de løp fra jobben og kom bort med én gang.

to måneder senere lider jeg av psykiske skader etter denne forferdelige hendelsen. hver natt før jeg sovner ligger jeg og tenker på den traumatiske hendelsen. jeg blir ofte plaget med de vonde minnene, og jeg føler at alt var min egen feil. bullmastiffen er avlivet (selvfølgelig) og eierfamilien er så rystet at de har splittet opp pga uenigheter og krangling om hendelsen. jeg har enda ikke mannet meg opp til å gå forbi der det skjedde, og det stikker i hjertet hver gang jeg tenker på det. hunden min overlevde mot alle odds, og hun er så frisk som hun aldri før har vært. det er ingen tydelige fysiske spor på henne etter hendelsen utenom arr, men her har pelsen vokst over. foten min ble veldig skadet, og jeg har tydelige arr etter det som har hendt, det var ikke nødvendig å sy kuttet i hodet mitt, men jeg kjenner av og til trykk i skallen, fordi bullmastiffen tråkket over meg.

jeg delte ikke denne historien for å skremme deg kristina, men det er så fort gjort at dyr gjør galne ting (med og uten bånd). denne bullmastiffen klarte å rase ned et nybygd gjerde med ren muskelkraft. båndet som jeg hadde hunden min i slet i stykker. det var veldig godt å få skrevet ned hendelsen, jeg føler meg mer lettet nå og jeg håper at alle hundeeiere tar ekstra godt vare på sine egne hunder når de er ute og går tur og så videre, denne episoden unner jeg ikke min værste fiende!

adina

28.07.2011 kl.14:10

huff :S forbanna kjerringer!!

Kristine

28.07.2011 kl.14:11

Fy faen, du har all grunn til å bli forbanna! Flaks for de eierne at Milo var i godt behold.. Folk tenker ikke lenger enn nesen, herregud..

Anonym

28.07.2011 kl.14:12

Stakkars Milo,får helt vondt.Stakkars liten,håper ikke han er skremt nå...

Nina C.

28.07.2011 kl.14:23

huff,bra at det gikk bra med milo. Det er noen hunder som kanskje ikke bør gå løs. Kanskje ikke den hunden hadde noe særlig dressur. Er jo ikke alle pitbull som er slemme,men det kommer jo ann på eierne og "oppdragelse" for å si det sånn.

Mia

28.07.2011 kl.14:23

Jeg er helt enig! Jeg har selv en labrador, og her hvor vi bor er det nesten bare små hunder. Hvis vi møter på noen hunder i nabolaget slipper vi aldri løs hunden vår, fordi vi vet at vår hund er mye større og sterkere! Da spør vi i så fall eieren til den andre hunden!

Aina

28.07.2011 kl.14:32

ARH!!!

Jeg er så glad i hunder. store å små. men jaa det er så ufattelig forskjell. uff.
de med store hunder kan godt gå uten bånd så lenge den er veldig lydig. men når de ikke klarer å passe på hundene så kan de jo ikke det. det er ett jaffs å lille dotten din er borte :(
noen folk er så dumme :(

Lena

28.07.2011 kl.14:35

Uff, det er skummelt når sånn skjer!

Har hund selv, skummelt når vi møter andre hunder på tur som går løs på henne.
At ikke eierene tar mer ansvar i å holde dem tett inntil seg i bånd når de ikke kan oppføre seg?!

Stakkars lille frøkna mi fikk en negl i øyet på grunn av en pitbull/bulldog hund, kjente at jeg ble ganske så sinna jeg også!

Lena

28.07.2011 kl.14:37

Håper Milo ikke er evig traumatisert pga dette! :)

KRISTINA ANDERSEN

28.07.2011 kl.14:40

Størrelse har ingenting å si, men det er jo oppførselen på hunden som var skremmende. Huff, er glad det gikk så bra som det gikk..
-K

KRISTINA ANDERSEN

28.07.2011 kl.14:41

Samme sier jeg.. Tørr ikke tenke på hvis det hadde skjedd han noe.
-K

KRISTINA ANDERSEN

28.07.2011 kl.14:43

Denne kommentaren ga meg frysninger over hele kroppen, Susanne! Fy søren, jeg håper alle leserne mine får med seg hva du skreiv. For en utrolig forferdelig opplevelse det må ha vært, jeg tørr ikke tenke på det en gang.. Utrolig hvilket beskyttelsesinstinkt man får for dyrene sine. Jeg er utrolig glad for at hunden din overlevde og at det gikk fint med dere begge, mot alle odds. En oppvekkende historie, fy så skummelt!
-K

KRISTINA ANDERSEN

28.07.2011 kl.14:43

Jeg skal alltid ha Milo også i band nå, det lærte jeg virkelig i dag . .
-K

KRISTINA ANDERSEN

28.07.2011 kl.14:46

Han ble ett år nå i Juli, så jo - han er fortsatt valp. Hunder regnes som voksen etter de har fylt 2 år.
-K

KRISTINA ANDERSEN

28.07.2011 kl.14:46

AMEN, helt enig med deg.
-K

Anette.

28.07.2011 kl.14:54

Enig! Jeg pleier å slippe hunden min løs, blanding av rottweiler og engelsk staffordshire bullterrier. Men slipper den kun på inngjerdet områder hvor det IKKE er andre hunder. Ja, jeg slipper han løs med andre hunder, det er jo bare sunt, men under oppsyn og i inngjerdet områder. Men kunne aldri ha sluppet han med en liten hund, med tanke på forskjellen i størrelsen. Håper alt gikk bra med Milo!

Birgitte

28.07.2011 kl.14:56

Jeg har selv hund og han er lydig, hører etter og stikker aldri fra meg, men jeg bruker å tenke at jeg har han i bånd likevel i tilfelle det kommer andre hunder som ikke er det! Det er så mye enklere å få kontroll over situasjonen hvis jeg har bånd mellom meg og MIN hund. :-)

Line

28.07.2011 kl.15:12

Jeg synes det var veldig slemt av de damene å slippe løs hunden på hunden din, men det er faktisk påpudt med hund i band. Det er ikke lov å la hunden gå løs.. Hunden vår har blitt angrepet flere ganger av lydige nabohunder som har gått løs, så uansett hvor lydig hunden din er skal den gå i band. :)

Du har en superfin blogg:) Fortsett sånn!! Vi digger deg!

KRISTINA ANDERSEN

28.07.2011 kl.15:15

Jeg har virkelig lært å ha han i bånd etter dette, helt sant det du sier. Koselig å høre, takk (:
-K

iselin

28.07.2011 kl.15:19

synes ikke hunder burde gått løs uansett, er LIVREDD hunder. uansett om det bare er en hund på 3 kg, det er båndtvang i norge.

Met

28.07.2011 kl.15:19

Forferdelig oppførsel!
Tok du navn eller nr?
Hvis de har pitbull kan du anmelde de. Pitbuller er ikke lovlige i Norge.
Men da kan du også belage deg på å få en saftig bot, siden du brøt båndtvangen.

Silje C. Hagman

28.07.2011 kl.15:20

Jeg mener at man burde ha en lisens for å kjøpe å ha enkelte hunderaser - fikk med meg historien en leser skrev over her - Susanne. Og jeg vet at bullmastiffer er kjent for å være veldig sjalu og egenrådige hunder.. (Vet om et tilfelle i sverige der en bullmastiff drepte kjæresten til eieren sin pga sjalusi sannsynligvis) Så sånne raser burde man nesten hatt en slags type "Hundelapp" for å ha!
Sjefen min derimot - eier en bullmastiff. Verdens herligste hund. Snill, lydig og rolig. Så noen mennesker, som forstår at alle hunder har forskjellige personligheter, og må trenes forskjellig og med masse tålmodighet og kjærlighet - kan ha sånne hunderaser. Mennesker som bare vil ha hund for å skremme eller virke tøffe burde ikke ha lov!!

Stakkars milo - håper det går bra med han <3

anette

28.07.2011 kl.15:24

stakkar milo! han fikk seg nok en støkk...
men man skal faktisk ikke la hundene hilse i bånd, for de kan føle seg truet og ikke har noe sted å gjemme seg, derfor skal man slippe hunden, MEN BARE HVIS man vet at hunden er snill mot andre, noe denne tydeligvis ikke var!! de burde holdt fillebikkja si i bånd og lære seg å oppdra å trene den! kjenne jeg blir irritert, hvertfall når de ikke gjorde noe, men bare lo som du sa... uansvarlige mennesker altså..

katrine

28.07.2011 kl.15:33

nå kjente jeg virkelig at jeg ble forbanna bare av og lese dette! er det mulig.. sånne kvinnfolk burde seriøst ikke hatt hund i det hele tatt! stakkars milo, men bra det gikk bra! kjenner jeg blir så irritert..

Pia

28.07.2011 kl.15:54

Skjønner godt hva du mener. Har en cocker spaniel selv, og har opplevd flere ganger å møte på idioter med (store) løse hunder. Det er akkurat som om de ikke skjønner, med det begrensede vettet de er utdelt, at det er skummelt når det kommer en hund på dobbel/trippel størrelse og skal "leke". Jeg blir så forbannet!! I alle fall når de ser på meg med store "forstår ikke hva du snakker om øyne" og spør om jeg ikke har dressur på min hund... Har nå begynt å si at han nettopp har vært hos veterinær og fått konstatert lus/skabb/kennelhoste etc. og at de bare må følge med sin egen hund etter møtet. Du kan evt lage deg en blanding av chilli/sitron som du har med deg og kan bruke hvis han blir angrepet. (bare hvis den andre hunden biter seg fast,vel og merke) Bra at det gikk bra med dere.

Annette

28.07.2011 kl.15:54

Slike mennekser skulle aldri hatt hund. Selvfølgelig skal man kunne ha en liten hund løs hvis han er lydig. Har selv en liten en på 6 kg og har opplevd mye av det samme. Håper det går bra med lille Milo nå :)

KRISTINA ANDERSEN

28.07.2011 kl.15:55

Ble så sint at jeg rakk helt ærlig ikke å reagere på den måten jeg burde gjort..
-K

Lisa

28.07.2011 kl.16:13

Huff, glad det gikk bra med Milo! Noen eiere er så likegyldige og ansvarsløse! Snakk om å ikke kjenne sin egen hund godt nok.... Fikk du snakket ei lekse til dem? ÅHH, det hadde jeg gjort. Så utrolig provoserende!

Marte

28.07.2011 kl.16:16

Ingen av dere burde hatt hundene løse. Båndtvang?
Det er mange som er redde for hunder og da er det greit å kunne gå i parken uten å være redd for å møte løse hunder. Snill eller ikke snill, frykt er frykt. Hundene kan gå løse hjemme.

camilla

28.07.2011 kl.16:18

heelt eni m deg!

Silje

28.07.2011 kl.16:25

Huff, enda godt det gikk bra!
Men alle må huske på at det er ikke strørrelse, rase osv som har noe å si, men oppførselen på hunden. Og oppførselsen på hunden er det eieren som har ansvar for å lære den (om den ikke har noen sykdommer, traumser osv som forklarer oppførselen). Veldig viktig med båndtvang, selv om hunden er lydig, man vet aldri ha som kan skje, Om det hadde skjedd noe med din hund i dag, hadde du ikke kunne anmeldt, fått forsikringspenger osv, pga båndtvangen. Snakker av erfaring :-(
HUSK BÅND ALLE SAMMEN :-)

KK

28.07.2011 kl.16:26

Huff! Så fælt. Bra det gikk fint med han(og deg). Pitbull er ikke lov i Norge, forresten.

trine

28.07.2011 kl.16:33

Huff.. Mange folk som ikke skulle hatt hund ja. Og ihvertfall mange hunder som ikke burde gåes med i offentlighet hvor det er andre hunder. Og ikke minst ikke gå løs når de ikke er lydige. Jeg syntes det bare er koselig når folk slipper løs bikkjene sine, så lenge de er lydige og kommer når eieren roper. :D

Linda

28.07.2011 kl.16:37

Du har helt klart rett til å bli sinna! De som hadde den andre hunden, skulle aaaldri sluppet båndet.. Makan til oppførsel! Hadde det skjedd min hun, som forsåvidt er 10 ganger større enn Milo, (han er en golden retriever), så hadde jeg gitt de damene så øra flagra!

Live

28.07.2011 kl.16:39

HELT ENIG! Utrolig bra at det gikk bra med Milo! Ha en fin sommer videre, begge to :) hihi

Anette

28.07.2011 kl.16:43

Det er ikkje så dumt dersom det kjem andre tullingar med lause hundar... Da har i allefall du ditt på det reine, dersom noko skulle oppstå :)

Mari

28.07.2011 kl.16:44

Akkurat det der er min største frykt hver gang jeg lufter hunden min, som er ganske liten. Om en større eller kraftigere hund hadde angrepet så hadde han ikke hatt en sjanse. Som man ser over her så kan ulykker skje selvom begge hunder er i bånd, men kjenner jeg blir skikkelig irritert på hundeeiere som på død og liv MÅ ha hundene sine løse når de ikke har kontroll i det hele tatt! Er veldig ubehagelig å møte på store, løse hunder som jeg ikke aner hvordan vil reagere.

Veldig glad for at det går bra med din lille Milo, og håper du slipper å oppleve noe sånt igjen.

Silje

28.07.2011 kl.16:50

herregud, så latterlig gjort av de damene! stakkars lille milo hadde jo ikke hatt sjans mot en større bikkje!

marlene strand vollen:)

28.07.2011 kl.16:53

ser virkelig problemstillingen:/

for to år siden, var jeg og familien i fredrikstad for så å vere gjester i et bryllup. vi hadde alle me oss hundene, som tilsvarer 6 stykker. den største av dem er en schæfer på rundt 30-40 kg, som er besteforeldrene mine sine. den er verdens snilleste!
dagen før bryllupet, var vi ute og luftet hundene ved siden av bilen vår som stod parkert utenfor hotellet vi sov på, og der skulle mormor ordne vasskålen til schæferen, og batt derfor båndet rundt håndleddet menst hun styrte på. plutselig kommer der en jææævlig rottweiler på siden av bilen som stod ved siden av og bokstavelig talt hoppet på mormor, og dermed reagerer selfølgelig schæferen, og stiller seg til forsvar med en gang, noe som endre med at mormor fløy etter båndet menst hundene angrep hverandre.
toppen av alt, så stod eieren av rottweileren og pekte og flirte etter mormor, som låg helt hjelpesløs nede på bakken, som var helt blå over hele seg og fikk brukket både arm og skulder av alt oppstyret!
synest det er helt fælt hvordan folk kan reagere og oppføre seg sånn under sånne omstendigheter!!!

Magnhild

28.07.2011 kl.16:54

Helt enig med deg! :)
Jeg er ett menneske som ikke er noe sånn dyre liker, kan ver litt redd dyr å sånt. Men har i det siste bare blitt mer og mer forelska i en hund jeg vil ha. Sånn tibetanske spaniell. Sånn som du forklarer hunden din, så virkder det som en snill søt hund. Den hunden er nok ikke den første hunden jeg ville satt i band. Fins mange folk som går med sånn store sjefer hunder og sånt som går løst. Da blir jeg rett og slett irritert!! :)

Linn

28.07.2011 kl.16:57

Nr 1. Det er båndtvang, så ingen av dere burde hatt hunden løs
Nr 2. Du bør vite hva slags hund det er før du sier noe om det. Pitbull, amstaff og staffordshire bullterrier blir fort syndebukken i sånne situasjoner.
Nr 3. Fryktelig synd at sånne hundeeiere fins, de skaper ett utrolig dårlig rykte for både sånne raser og vi som har det. Jeg har en staffordshire bullterrier og folk løper på tvers av gatene, løfter opp hundene sine og skriker pitbull.

Sånne hundeeiere burde ikke hatt hund generelt.

Anette

28.07.2011 kl.17:04

Bare minner om at det er båndtvang på denne tiden av året, uavhengig av rase og størrelse.
Selv om din hund er av liten størrelse og lydig som du sier, så er den fortsatt en hund og KAN gjøre utfall. Man vet aldri.

Nina

28.07.2011 kl.17:14

Båndtvang er båndtvang uansett om hunden er 3kg eller 30kg!
Størrelsen på hunden teller ikke for oss som er redde!!

Anette

28.07.2011 kl.17:26

Det er ikke "en selvfølge" at man skal gå med hunden løs selv om den er liten og lydig. Her i Norge på denne tiden av året har vi noe som heter Båndtvang.

Sindre

28.07.2011 kl.17:41

Det er vel nesten umulig å være uenig med deg der. Håper allt går bra med Milo!

Gina

28.07.2011 kl.17:52

tviler sterkt på at det var en pitbull. denne rasen er ikke lovlig i Norge..

Emma

28.07.2011 kl.18:06

Åherrefader så forferdelig!! Begynte å gråte nesten med en gang jeg leste dette, og fikk skikkelig vondt i meg.
Det der skal ha vært helt forferdelig, både for deg og den stakkars hunden min :( Forferdelig at en hund kan gjøre noe sånn, jeg har ikke ord. Ble så rystet og lei meg nå :(

ulrikke

28.07.2011 kl.18:09

stakkar milo :(

Sara

28.07.2011 kl.19:00

Å herreguuud :( Nesten så jeg begynte å gråte.... Men det var bra han som eide hunden hjalp deg da! I motsetning til de kjerringene som SLAPP bikkja si etter Milo :(
Er så sykt følsom når det kommer til dyr.. Hadde nettopp en episode her hjemme hvor lillebroren min på tre år pølma rotta si i veggen! Vi har hatt henne i ca en uke bare, og jeg holdt nesten på å gråte. Det gikk heldigvis bra da..

Håper du på en eller annen måte får gjort noe med psyken din, for å gå rundt og ha det sånn an umulig være godt :/ <3

Kine

28.07.2011 kl.19:28

Fy! Noe så forferdelig har jeg aldri lest! Hvordan våger du å skrive noe sånt om en hund! Skam! heller skjel ut eierne istede for hunden, eierne former hundene slik de vil ha det! Sikker på at hadde det vært en golden retriver hadde du skrevet hund! trodde aldri noe sånt om deg Kristina! skamfult å lese.. Dessuten er det noe som heter båndtvang i Norge, samme om du har en liten hund på noen få kilo, eller en hund på 80 kilo! Ditt ansvar, å deres ansvar!
Aner ikke hvor skuffa jeg ble av å lese dette! Tenk deg om, din lille Milo kan bli en drapsmaskin om du bare vil det! Slutt å vær så fordømt fordomsfull!
sier det igjen, skam!

Kine

28.07.2011 kl.19:29

å uansett er ikke pitbull lovlig i Norge.. eneste som er lovlig er bullterrier, mini bullterrier, staffordshire bull terrier å noen få raser til..

Heidi

28.07.2011 kl.19:44

Beklager å pirke, men han er unghund, ikke valp.

Kan tenkte meg at det var en fæl opplevelse, glad for å høre at det gikk bra :)

Kristin

28.07.2011 kl.19:45

Når hunder regnes som voksne kommer an på hva slags rase det er. Små hunder regner gjerne ikke som voksne før de er rundt to år, mens de større rasene, eks grand danois regner som voksen når den er rundt 8 mnd.

ragnhild

28.07.2011 kl.20:22

sånn er det vettu! ;)

Linda

28.07.2011 kl.20:32

Enig med deg der, Linn! En hund skal behandles med respekt uansett rase. Min kladd av en golden retriever kan gjøre like mye skade som din mukselbunt av en staff. Det handler om dressering og kontroll. Synd staffer, pitbuller og amstaffer blir syndebukker, de blir veldig fine hunder med rett eier :)

Martine Kristine

28.07.2011 kl.20:52

Herregud!!
Det skjedde i fjor vinter med meg. Bare omvendt. Jeg hadde hunden vår i bånd,og dem kom med hunden sin løs.
Alle viste jo at dems sin hun var helt vill og gal,så angrep det vår hund. Dem sto bare domt og så på mens jeg var livredd og dro hunden vår fra den gale.

Har aldri i verden vært så sure på noen! var like før dem gikk i bakken. Slengte noen fæle ord etter dem i det jeg gikk inn til hagen vår...Er fortsatt sjokkert den dag idag når jeg møter på dem,og hunden dems enda går løs.

Kristin

28.07.2011 kl.20:55

nå overreager du vel kanskje litt vel mye da

anette

28.07.2011 kl.20:56

det er ingen hemmelighet at det kan oppstå skumle situasjoner når en hund er i bånd, den andre ikke. skal hunder hilse på hverandre bør de endte være løse begge to, eller i bånd begge to. Du er veldig flink til å dømme alle andre og sitte der på din høye hest, det ER båndtvang og uansett hvor lydig Milo er skal han være i bånd. Beskrivelsen og uthengingen av damene er også smålig. ta deg sammen.

Liv

28.07.2011 kl.21:21

Det er jo faktisk en grunn til at vi har båndtvang i dette landet......enten hunden veier 3 eller 30 kilo.....

L

28.07.2011 kl.21:37

Båndtvang gjelder for alle hunder, da... Mye pga dyr - og fugler som på denne tiden kan ha reir med unger i busker og kratt. Da er det i utgangspunktet ikke forskjell på stor og liten, lydig og ulydig hund... ;-)

Kine

28.07.2011 kl.22:01

å uansett har jeg blitt bitt i leppa av en cavalier king charles spaniel, men henger ikke ut de hundene selvom, Og jeg måtte tilåmed på sykehuse å sy i leppa, har arr enda! som hundeier selv har jeg opplevd at folk som har hundene sine i bånd ikke følger helt med, som en hund som prøvde å angripe min flat coated retriver, enda jeg gikk med den i bånd. Flaksen var at jeg hadde min i bånd å fikk rykket han unna, kunne blitt bitt selv og hunden min kunne blitt skambitt, å eieren var så ufyselig når jeg sa at han måtte lære seg å følge med hunden sin i flexibånd, å han svarte at jeg kunne følge med min egen hund, å flaksen var jo at jeg var oppmerksom å fikk han unna i tillegg til å berge meg selv! Å det var en familiehund som prøvde på det! Så fortsatt skam at du henger ut enkelte hunder!

Maren

28.07.2011 kl.22:28

Má bare si meg enig med Kine her. Bándtvang er bándtvang uansett hvor lydig en hund du har. Dessuten kan det du ser pá som et angrep, väre lek for motpartens hund. Vi har to Staffer og nár de leker ser det ofte ut som om de pröver á spise hverandre, men det er bare lek og de har ingen skader.
Akkurat som med barn er máten de leker pá relativt, mens noen velger á leke med dukker/biler velger andre á leke krig. Noen hunder leker stille mens andre er mer "brutale" i sin lek. Selfölgelig skal man unngá at hunder angriper hverandre, det er jo derfor det er bánntvang.
Men synes virkelig at du skal holde din egen hund i bánd för du velger á uttale deg om andre som lar sin hund gá fritt i en park. Om du velger á gjöre det er det din sak, men ikke uttal deg sá kritisk om andre som tar samme valget som deg, for det kan godt hende at den hunden er verdens lydigste hund, men bare fölte for á leke fordi Milo sá ut som en grei lekekamerat.

Louise

28.07.2011 kl.22:31

Valp eller ikke, han er jo fortsatt kjempe liten.... Det er vel ikke noe å diskutere engang! :)

stine

28.07.2011 kl.22:58

Det er som regel eierne som har skylden for hundens oppførsel, det var det første. Det andre er at DET ER BÅNDTVANG. Uansett str på hund, om han er aldri så lydig så er det båndtvang fram til midten av august, og det burde du overholde. Har selv en chihuahua som mer enn gjerne vil gå løs og som er lydig som bare det, men man kan faktisk få både bot og anmeldelse når man bryter båndtvangen. Bare tenk på det neste gang :)

28.07.2011 kl.23:01

Fy faen, Kristina, har du virkelig så lite å blogge om???

du er faen ma respektløs, man sier ikke at overvektige folk er større en mount everest, den var jævlig drøy, og det burde du vite, som framstår som en så alright koselig jente på denne blogggen... Det er rett og slett er mobbe sitat til overvektige jenter som jeg trodde du var for god til å si uansett situasjon

Og du har deg selv og takke , det er BÅNDTVANG som mange av leserene dine skriver i ser jeg...

Neste gang håper jeg den lille hudepusen din blir bitt i hjel ! ;)

stine

28.07.2011 kl.23:04

Enig med deg Linn! Det er i stor grad hundeEIERNE det står på. Ikke rart det blir "gærne" bikkjer når eierne blir hysteriske. Hund på 3 kg eller hund på 80 kg, det gjør ingen forskjell med mindre DU som hundeeier har kontroll og kjenner hundens sterke og svake sider.

I tillegg er det jo båndtvang for tiden, så ingen av dem skulle hatt hunden løs.

Tone Marie

28.07.2011 kl.23:07

fy faen Kristina, trodde bedre om deg..
har du virkelig så jævlig lite å blogge om?

du kaller ikke overvektige jenter større en mount everest , uansett situasjon! dette er et mobbesitat som jeg er sikker på at mange overvektige jenter har hørt!!!, du framstår som en koselig og alright jente på denne bloggen også sier du noe sånt?? du hadde et par (mange) kilo ektra for ikke så lenge siden du å, må ikke glemmer det da ;)
Uansett er det BÅNDTVANG som jeg ser mange av leserene dine skriver !

Neste gang håper jeg den stygge pusehuden din blir bitt ihjel..

Anett Hermanstad

28.07.2011 kl.23:10

SÅ enig!
Men sa du noe til kvinnfolka da? Liksom "tok dem i nakkeskinnet" på en måte?
Dakar milo:(

Vanjaslilleverden

28.07.2011 kl.23:16

Oh lord in heaven.... Fy flate, jeg blir så forbanna på dine vegne.. Jeg er så enig i det du skriver. Uansett, hvis Milo er kjempe lydig og ikke går flere meter unna deg eller er trunde mot andre dyr/folk/barn så må det jo sies at dette går bra og at dette er lov ? Men uansett, når de to kommer med en slik hund som oppfører seg truende mot lille milo, da må det for pokkern meg ringe ei bjelle oppi hodet til de at de ikke skal slippe løs hunden etter Milo.

Sies jo selv at de skal dra hunden til seg og bare gå videre når den oppfører seg truende mot en hund. Det hadde vært noe helt annet om den har oppført seg nysgjerrig og leken, men uansett skal man være forsiktig å slippe løs en stor hund i nærheten av en valp.

Kristine

28.07.2011 kl.23:19

er veldig enig i dette, dessutten som anette skriver kan det hende at damene mente det ville være bedre om hundene fikk hilse på hverandre. den store hunden mener nødvendigvis ikke å skremme, men å leke med hunden din - noe som er veldig normal oppførsel i fra hunders sider! og faktisk så kan du ikke legge all skyld over på de andre damene, du har et ansvar for å ha din hund i bånd!

Vanjaslilleverden

28.07.2011 kl.23:29

Å herregud.. Jeg har rett og slett ikke ord.. Fy faen sier jeg bare.. Bra at hunden der er avlivet og jammen meg bra at du sparket til hunden, altså missfortså meg rett, jeg synes ikke om at noen sparker til en hund men i en slik vond situasjon at den store hunden der har hunden din i munnen er helt ubegripelig. Jeg lurer virkelig på hva eieren tenkte når han såg hunden sin rase ned nybygd gjerde og gjorde dette mot deg og din hund.

Kjempe bra at det går bra med hunden din, håper det går bra med deg også :)

Line

29.07.2011 kl.00:15

Helt enig med deg, kan tenke meg det var en fryktelig skremmende opplevelse for både deg og lille Milo..

Men må si jeg synes det er litt tankeløst av deg å ha tittelen "han løp for livet" på dette innlegget med tanke på helgens hendelser............

M

29.07.2011 kl.01:03

Helt konstruktiv kritikk: jeg synes det er veldig respektløst å kalle noen litt større mennesker "på størrelse med Mount Everest". Det har jo ingenting med det de gjorde (å slippe løs hunden) å gjøre. Måtte bare få sagt det, absolutt ikke frekt ment mot deg som person i det hele tatt! :)

Camilla

29.07.2011 kl.03:27

Båndtvang for hunder er en bestemmelse som reguleres av lov om hundehold, kapittel 2, §6.
I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.
Bestemmelsen gjelder i hele Norge, og kun noen hunder i aktiv tjeneste (f.eks. gjeterhunder) blir på visse vilkår unntatt fra den (se lov om hundehold, kapittel 2, §9).
Utvidet båndtvang [rediger]

I tillegg til overnevnte kan den enkelte kommune i landet gi forskrift om at hunder skal holdes i bånd eller forsvarlig innestengt eller inngjerdet i visse sammenhenger, dog ikke ukritisk og ofte med en klar tidsramme og/eller kun i et bestemt område. Dette kalles gjerne utvidet båndtvang eller ekstraordinær båndtvang. Nærmere angivelser finnes i loven.

Altså, både du og den andre hundeeieren bryter loven. båndtvang gjelder alle hunder, uansett hvor liten eller stor den er. Sett deg inn i litt ting som har med hunden din å gjøre før du uttaler deg. Jeg har hund selv, en stor en som er lydig, og han går alltid i bånd fordi andre mennesker faktisk er redde. Og det gjelder selvom det er små hunder også, selvom mange av dere ikke tror det.

Camilla

29.07.2011 kl.03:38

og forresten, synes både du og leserne dine er flinke til å peke fingre her. Ja, de gjorde en feil med å slippe løs hunden sin, men hadde du hatt din i bånd hadde du sluppet det også, så de kan være like så sinte på deg som du på de. O at de har en større hund enn deg har ingenting å si! Shame on you, Kristina! Før elsket jeg bloggen din, men du har blitt overfladisk og ser ned på andre. Det er ikke bra. Håper flere av leserne dine som kommer med sine uintelligente svar får øynene opp snart.

Jeanette

29.07.2011 kl.08:07

Enig her, båndtvang er båndtvang, det er en grunn for det! Uansett om man er langt inne i skogen eller hvor man er. Skogens dyr har "hekke" tid nå.

Dessuten er det 5500,- i bot om du blir tatt for å gå med bikkja løs.

Elise

29.07.2011 kl.09:55

Faktisk så står det i båndtvangen at visst man har kontroll på hunden er det faktisk lov noen plasser å ha hunden løs :) Tror det er paragraf 4 i hundeloven :) Bare så det er sakt. Men skjønner noen plasser er det båndtvang, å at folk spør om man kan ta hunden i bånd så gjør man det. men Står faktisk at visst man har kontroll så skal det ikke være problem alle plasser å ha den løs :)

Anette

29.07.2011 kl.10:02

Må berre leggje til at dyr er dyr. Uansett kor god dressur ein har, så er det noko som heiter instikt. Og når det slår inn er det ikkje mykje som nyttar. Ser at ein del forsvarar større hundar, men alle ser vel her at store hundar kan gjere mykje større skade i slike tilfeller. Men som eg har sagt tidlegare, alle og ein kvar bør ha hunden sin i band.

Malin

29.07.2011 kl.10:43

Det er jo båndtvang nå, men skjønner godt hva du mener!!

Christina

29.07.2011 kl.11:35

DU får min støtte her, selvom jeg mener at hunder bør være bånd. Men så lenge han er så lydig som du beskriver så burde det absolutt ikke være noe problem.
Enkelte mennesker eier rett og slett ikke noe form for hjerne virker det som.

Pia

29.07.2011 kl.11:36

Dumme menneske.

Christina

29.07.2011 kl.11:37

Men så må jeg bare legge til det at så lenge det finnes sånne mennesker med såpass lite hjerne, så er det nok tryggest å ha hunden i bånd uansett hvor lydig hunden er for dyr er jo dyr.

Lizbeth Osnes - Behind the scenes.

29.07.2011 kl.13:15

Min ene hund er den lydigste hunden jeg kjenner, så han er alltid løs. Han går pent på fot hele tiden, og trenger derfor ikke bånd. Men, så har jeg en annen søting som ble mishandlet som liten. Han er aggressiv mot menn og andre hunder. Ellers er også han fryktelig lydig. Selv hvor lydig han er, hadde jeg aldri i livet sluppet ham løs. Han kan komme til å skade noen, og dette vet jeg som eier utmerket godt. Derfor er han alltid i bånd, mens min andre lydige hund er fri. Den som alltid er fri er heldigvis whippet, så om en annen hund prøver å angripe ham så er det null problem for ham å løpe bort..

Hadde jeg sett dette du beskriver hadde jeg nok begynt å gråte. Tenkt på lille godgutten din som løper.. Nei, huff, får faktisk tårer i øynene. Håper du tok en skikkelig alvorsprat med eierne av den andre hunden!

Mari

29.07.2011 kl.14:10

Vel, det har seg slik at alle hundeeiere er overbeviste om at deres hund er den mest lydige og snilleste i verden. Så derfor kan vel alle gå uten bånd da? Har tilfeldigvis vært borte i ganske mange situasjoner hvor "lydige" familiehunder har fått gå løse, og har angrepet både sau og andre hunder. To ganger har vi måttet skyte sau fordi hundene hadde skambitt dem. Så da spør jeg? Hvem skal kunne avgjøre hvilke hunder som er lydige eller ikke? For er det opp til eieren, er hunden snill som et lam, men sannheten er at INGEN kan vite hvordan en hund vil reagere på forskjellige situasjoner. Ikke engang du Kristina, som helt klart er en av disse hundeeierne som ser på sin egen hund som en engel og på andres som rene djevler! Skam deg!! Snille familiehunder kan bli rene drapsmaskiner hvis instinktet slår inn. Etterpå kommer eieren og beklager seg og skryter over hvor flink og snill hunden er, men hva hjelper det når den allerede har skadet noen. DERFOR ER DET BÅNDTVANG FOR ALLE HUNDER I NORGE! Og det synes jeg alle skal respektere.

Lena

29.07.2011 kl.17:10

Skrev hun egentlig overvektig? Jeg tenkte faktisk høyde når jeg leste mount everest, men men!!!

29.07.2011 kl.18:36

kristina, du vet at du selv var overvektig før, så bare fordi du har begynt å trene og miste noen ekstra kilo, så betyr det ikke at du skal komme med slike sitat om andre overvektige. Tenk om noen sa slikt til deg den gangen du selv hadde flere kilo ekstra på kroppen ? Tenk deg litt om før du skriver ting på bloggen ..du er ikke bedre enn alle oss andre, bare fordi du har en blogg som leses av flere titusner mennenser...

Anette

29.07.2011 kl.20:22

Mari; Kunne ikke sagt det bedre selv! Godt skrevet!

Maren

29.07.2011 kl.22:33

Unnskyld meg, men vi har en hund som ogsá er utrolig lydig, men om du hadde sett meg gá tur med min hund uten bánd hadde du garantert villet at jeg hadde satt bánd pá, kun pá grunn av rasen han er. Milo er kanskje liten men selv smá hunder kan väre báde farlige og ulydige nár de föler for det. Lydighet er ikke en god nok grunn til á bryte bándtvang selv for á klage pá andre som gjör det samme.

Little Miss Perfect

30.07.2011 kl.00:04

Pitbull er lov i Norge, så lenge det ikke er Amerikans Pitbullterrier.

Mari

30.07.2011 kl.21:47

Helt idiotisk spør du meg!

Sjukt fint bilde av deg og Milo forresten :) Dere er så vakre, begge to :D

Malin

10.08.2011 kl.02:38

Vet du, noen hunder ER lydige, og sånn er det. Og små hunder gjør sjeldent like mye skade, annet enn på vinteren når rådyr er svake o.l. Jeg forstår hvorfor båndtvangen er der, men det blir vanskelig uten hundeparker. Hunder trenger faktisk å løpe fra seg.

Skriv en ny kommentar

hits