kom deg opp av sofaen!

Jeg får stadig spørsmål fra dere leser om hvordan jeg får motivasjon til å trene. Mange føler kanskje det er et slit å ta på seg treningstøyet, spesielt nå som det er sommer. Her har jeg snekret sammen fem gode tips til dere, om hvordan du kan komme deg opp av den litt for komfortable sofaen.

Tren med en venninne.

Avtal med en venninne at dere skal trene sammen, så har du en du er forpliktet overfor. Treningen kan også bli morsommere når du trener med noen. Jeg vet ikke med dere, men jeg vil ikke være den slappe i vennegjengen eller den som avlyser treningsdates. Nei, jeg vil være den spreke! Obs: velg ei venninne som faktisk trener og vil komme i form, ikke ei som bare trener snakketøyet. Push hverandre!

Vær realistisk.

Stil oppnåelige krav til deg selv. Ikke planlegg trening fem ganger i uka hvis du vet at det blir å presse tiden. Sett deg mål du kan klare å oppnå. Start med å trene to ganger i uka, og øk på hvis du har tid til mer. En halvtimes joggetur på en dag du har dårlig tid, er så utrolig mye bedre enn ingenting. Men husk: når du først er på trening, så gi ALT! Viljestyrken er det som skiller vinnerne fra taperne.

Belønn deg selv.

Belønning booster motivasjonen. Lov for eksempel seg selv en massasjetime etter å ha fulgt treningsplanen i en måned. Ha også en spisedag i uka, der du koser deg med det du måtte ønske. Ikke begynn på en diett du ikke klarer å følge livet u, trening og kosthold skal være en livsstil. Dersom du ikke unner deg noe i blandt, er det fort at du går på en smell.

Velg riktig treningsform.

Hvis du velger en treningsform som passer deg, og som du synes er gøy, blir det hundre ganger lettere å komme seg i form. Dersom du hater å jogge på mølle, liker du kanskje bedre å powerwalke i skogen? Kickboksing, dansing eller zumba kan kanskje være noe for deg? Det er viktig å ha det gøy når du trener!

Ha en deadline.

Sett deg et mål, så har du noe å se fram til. Ønsker du å ha et mål om å løpe en viss distanse? Start med fem kilometer, ikke et maraton. Vær realistisk!

28 kommentarer

18.07.2011 kl.14:59

fantastisk!

ungdomsperioden

18.07.2011 kl.15:11

Bra innlegg! Så fint designet ditt har blitt forresten! :D

Camilla

18.07.2011 kl.15:14

Knall bra tips! :) Min største treningsmotivasjon er deg og bloggen din!! :)

Sara Katrin

18.07.2011 kl.15:23

Du er jaggu flink og komme med gode råd, frøken :)
Jeg er ingen treningsnarkoman, og fins ikke aktiv i det hele tatt. En stor latsabb er jeg, og jeg kjenner faktisk det at hvis jeg ikke gjør noe snart, så kommer jeg til å møte veggen rimelig snart.
Dessverre så bor jeg jo på ei pitalita øy som ikke har så forferdelig mange tilbud på aktiviteter, men vi har badeland med trimrom, et ekstra helsestudio, zumba - klasse pluss en hel haug med turterrenger og et passende stort fjell på 156 moh, som tar knekken på meg når jeg er halvveis oppe.
For å si det sånn - jeg har mye å jobbe med, tror jeg!!

Silje!

18.07.2011 kl.15:23

Noe som også kan hjelpe er å lage en slag plakat med treningsplanen på :-) Jeg brukte mange forskjellige fargeark, og litt klistemerker o.l. Så skrev jeg på hvilke øvelser jeg ville gjøre, hva jeg trengte til treningen, hva jeg ville oppnå innen to månender og grunner til å trene. Kanskje litt barnslig, men litt gøyere å se på en litt fargerik treningsplan. Ga vertfall meg motivasjon.

Digger forresten at du skriver så mye om trening osv! Keep it up :D

silje

18.07.2011 kl.15:25

Bra skrevet.Takk for gode tips

ragnhild

18.07.2011 kl.15:34

Disse har jeg hørt maaaange ganger før ... He he

Silje

18.07.2011 kl.15:41

Supre, realistiske tips alle burde klare, hvis man vil.. ;)
Du har blitt så utrolig flink til å poste innlegg, det er en fryd å trykke seg inn på bloggen din!

katrine

18.07.2011 kl.16:10

gode tips! tusen takk, du er så flink! :-D

Silje

18.07.2011 kl.16:32

Du er så go, takk Kristina! :-) Skal ta meg en powerwalk med bikkja i dag ;-)

Thuy

18.07.2011 kl.16:57

takk for tipset ;D

har ikke så mye motivasjon og dette vil kanskje hjelpe meg :D

KristinV

18.07.2011 kl.17:18

Åh, kjenner jeg gleder meg som pokker til å begynne å trene igjen. Snart to uker med influensa!! Legen next..
Flotte tips : ))

Ine M.

18.07.2011 kl.17:19

Flotte tips, Kristina! De gav iallefall meg motivasjon :-)

June M.V

18.07.2011 kl.17:30

Kjempeflotte treningstips, Kristina! :-D
Ha en fortsatt fin dag!

Ingvild

18.07.2011 kl.17:55

fikk sykt lyst til å trene nå!

Rainbow

18.07.2011 kl.19:12

Veldig motiverende innlegg, takk for tipsene :)

KRISTINA ANDERSEN

18.07.2011 kl.19:22

Takk! : D
-K

KRISTINA ANDERSEN

18.07.2011 kl.19:23

Aldri for sent å begynne, ta deg en tur på badelandet med trimrom du! : D
-K

KRISTINA ANDERSEN

18.07.2011 kl.19:23

Takk, så gøy å høre : D
-K

KRISTINA ANDERSEN

18.07.2011 kl.19:23

Ærh, god bedring!
-K

KRISTINA ANDERSEN

18.07.2011 kl.19:24

Ha en fiin dag du å!<3
-K

KRISTINA ANDERSEN

18.07.2011 kl.19:24

Your welcome! : D
-K

KRISTINA ANDERSEN

18.07.2011 kl.19:24

Så gøy å høre, Camilla!! Bra at jeg kan motivere litt (:
-K

Siri

18.07.2011 kl.20:18

Bra innelegg:)

karoline

18.07.2011 kl.20:22

Samme tipsene har jeg lest i et blad!;)

Ingrid Marie

18.07.2011 kl.20:52

Kjempe bra innlegg! Fine tips :-)

Magnhild

18.07.2011 kl.22:32

Knall bra! :)

lisa

19.07.2011 kl.20:25

bra skrevet! :)

Skriv en ny kommentar

hits